Friday, June 29, 2012

Strategi kalah


  1. Perangkap indah (perangkap pujuk rayu, gunakan perempuan untuk memerangkap lelaki)
Kirimkanlah musuh anda dengan perempuan-perempuan cantik yang akan menyebabkan perselisihan di garis pertahanan mereka. Strategi ini dapat dilakukan pada tiga tahap. Pertama, penguasa akan terpesona oleh kecantikan sehingga melalaikan tugasnya dan tahap waspadanya akan menurun. Kedua, para lelaki akan menunjukkan sifat agresifnya yang akan menyebabkan berlakunya perselisihan kecil di antara mereka, yang melemahkan semangat kerjasama dan menghilangkan semangat. Ketiga para perempuan akan dimotivasikan oleh rasa cemburu dan iri hati, sehingga akan melakukan tindakan yang pada akhirnya akan menyebabkan keadaan makin buruk.

  1. Kosongkan benteng
Merupakan perangkap psikologi, benteng yang kosong akan membuat musuh beranggapan bahawa benteng tersebut penuh dengan perangkap. Ketika musuh kuat dalam segi jumlah dan situasinya tidak menguntungkan anda, tanggalkan seluruh muslihat ketenteraan dan bertindaklah seperti biasa. Jika musuh tidak  mengetahui secara pasti situasi anda, tindakan yang tidak biasa ini akan meningkatkan sikap berwaspada. Dengan sebuah keuntungan, musuh akan mengurangkan serangan.

  1. Biarkan mata-mata musuh menyebarkan konflik di wilayah pertahanannya (gunakan / mata-mata musuh untuk menyebarkan informasi palsu )
Lemahkanlah kemampuan tempur musuh anda dan secara diam-diam timbulkan konflik antara musuh dan rakan sekutu, penasihat komandan, perajurit serta rakyatnya. Ketika mereka sibuk menyelesaikan konflik internal (dalaman), kemampuan tempur dan bertahannya akan menjadi lemah.

  1. Lukai diri sendiri untuk mendapatkan kepercayaan musuh ( musuh ke dalam perangkap, jadilah umpan )
Berpura-pura terluka boleh menimbulkan dua kemungkinan. Pertama, musuh akan bersantai sejenak kerana dia tidak melihat anda sebagai satu ancaman serius. Kedua, ampu musuh anda dengan berpura-pura terluka sehingga musuh merasa selamat.

  1. Ikat seluruh kapal musuh secara bersama-sama ( jangan sesekali bergantung pada satu strategi )
Dalam hal-hal yang penting, seseorang harus menggunakan beberapa strategi yang dijalankan secara simulasi. Tetap berpegang pada rancangan berbeza-beza yang dijalankan dalam sebuah skema besar. Dengan cara ini, jika satu strategi  gagal, anda masih memiliki beberapa strategi untuk tetap maju.

  1. Jika semuanya gagal, mundur!
Selain 35 strategi tersebut, salah satu yang paling terkenal ialah strategi ke-36,
yakni lari untuk bertempur pada waktu yang lain. Hal ini diabadikan dalam
bentuk peribahasa Cina yang ertinya, jika semuanya gagal, mundur!.

Jika semua rancangan anda mengalami kegagalan, mundurlah dan selamatkanlah
bekalan makanan. Ketika pihak  anda mengalami kekalahan hanya ada tiga
pilihan, takni menyerah, kompromi atau melarikan diri. Menyerah adalah
kekalahan total, kompromi adalah setengah kalah, tetapi melarikan diri bukan
merupakan kekalahan. Selagi anda tidak kalah, anda masih memiliki sebuah
kesempatan untuk menang!.

Wallahu'alam

( Seni Perang Sun Tzu, Tjio Tjiang Feng )

No comments:

Post a Comment