Sunday, July 8, 2012

Budaya kerja

Stail pengurusan dan kepimpinan berikut perlulah menjadi budaya kerja :

  • Up down policy
  • Two way traffic
  • Talk and touch
  • Management by walking around
  • Second order
  • Empowerment
  • Team building
  • Rasa memiliki dan dimiliki

Mengikut pendekatan di atas, seseorang pengurus dan pemimpin tidak hanya menjadi pengarah dan pencari kesalahan sebaliknya menjadi model terbaik dan fasilitator yang mahir untuk mendorong pegawai-pegawai di bawah wilayah pengaruhnya menjadi pekerja-pekerja yang memiliki ciri-ciri keprihatinan, iltizam, keikhlasan dan keunggulan ke arah menjayakan visi bersama. Hasilnya keakraban dan keintiman hubungan di kalangan warga kerja menjadi realiti.

Everything we do is for the people
Everything we begin is with the people

                                                ( Matsushita )


( Dato’ Hj Abdul Rahim b Hj Abdul Majid, 1994 )

No comments:

Post a Comment