Wednesday, March 8, 2017

Kemasukan murid tingkatan 4 alian sains mulai tahun 2015 berdasarkan Pentaksiran Berasaskan Sekolah peringkat menengah rendah

Mesyuarat Laporan Strategik Mencapai Dasar 60:40 Aliran Sains/Teknikal: Sastera yang dipengerusikan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Pelajaran Malaysia pada 5 November 2012 memutuskan salah satu daripada 15 perakuan dalam Strategi Mencapai Dasar 60:40 Aliran Sains/Teknikal: Sastera ialah  40 peratus murid lepasan Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) disalur ke aliran sains secara automatik oleh Lembaga Peperiksan (LP). Dalam Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum Kebangsaan Sesi Khas 2013 pada 17 Disember 2013 memutuskan bahawa penyaluran ini mula dilaksanakan untuk kohort Tingkatan 4 tahun 2015.

Walau bagaimanapun mulai tahun 2014, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah melaksanakan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) bagi menggantikan PMR. Sehubungan dengan itu, mulai  tahun 2015 kkemasukan murid ke Tingkatan 4 aliran Sains akan dilaksanakan berdasarkan keputusan PT3. Keputusan PT3 yang diumumkan pada 22 Disember 2014 telah menimbulkan banyak kegusaran dalam kalangan ibu bapa berkaitan pemilihan murid ke aliran sains. Secara keseluruhan pencapaian bagi mata pelajaran Sains dan Matematik bagi PT3  kurang memberangsangkan iaitu  hanya 2.0 peratus daripada keseluruhan murid yang menduduki PT3 mendapat gred A bagi  kedua-dua mata pelajaran. Hanya 12.8% mendapat minimum C dalam mata pelajaran  sains dan matematik. Hampir separuh iaitu, 48.1 peratus mendapat gred F bagi kedua-dua matapelajaran Matematik dan Sains.

Penyataan media

Susulan daripada pengumuman keputusan PT3, tajuk utama yang menjadi isu pendidikan di media cetak dan sosial adalah berkaitan dengan keputusan PT3. Berikut adalah beberapa penyataan yang telah diutarakan.

1) Sebuah sekolah menengah di Selangor mencatatkan rekod 38 orang pelajarnya mendapat straight F dalam kesemua sembilan mata pelajaran yang diambil.
(http://btmmari.blogspot.my/2014/12/pt3-berita disorok dari arus perdana.htm)

2) Buktinya jelas, tak ada seorang pelajar pun yang dapat semua A dalam PT3 di sekolah anak saya di Hulu Langat dan lebih teruk lagi, hampir semua pelajar gagal dalam mata pelajaran Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris. Sudahlah gagal, layak pula masuk ke kelas aliran sains. Cuba bayangkan bagaimana mereka nak hadapi mata pelajaran di aliran sains yang lebih mencabar nanti.

3) Keputusan peperiksaan tingkatan versi terbaharu PT3 diumumkan kemarin. Ibu baps yang melihat keputusan anak-anak mereka ramai yang menggeleng kepala. Sepatutnya keputusannya lebih baik kerana ia adalah pentaksiran antara sekolah, guru dan murid.
(Utusan Online,24 Disember 2014)

4) For PT3 students will receive a set of four result slips which are PT3 result slips which are the PT3 result, the school-based assessment (PBS), a psychometric assessment and sport assessment. Schools will then decide based on all four assessments, which stream a student is best suited for, thus helping parents and students make a more informed decision on the selection of streams. So, it is quiet safe to say that if the students did not perform well in the written exams, we can evaluate them and see their potential based on other areas of the assessment especially in deciding which stream andschool are suitable for them in Form 4
(The Malaysian Insider; 25 September 2014)

5) Para pelajar dan ibu bapa perlu mempertimbangkan keputusan ujian PT3 secara menyeluruh  supaya pentaksiran tersebut boleh dijadikan panduan bagi menentukan hala tuju pendidikan seterusnya. Menteri Pendidikan II, Dato’ Seri Idris Jusoh berkata, keputusan PT3 akan diambil kira bersama Pertaksiran Psikometrik (Ppsi), Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK)  dan Pentaksiran Sekolah (PS) bagi menentukan sama ada mahu melanjutkan pelajaran dalam bidang sastera, sains atau latihan teknikal dan vokasional.
(Utusan Malaysia, 24 Disember 2014)

6) For those who have scored straight As in their mid year andalso their trial examination respectively, not obtaining straight As for the actual examination was a big blow to them, especially for those who intended to apply to fully residental schools which required grade A for both Mathematics and Science. I have no done an official survey nor do  I know the actual statistics but from asking around friends and family members in others schools and states, there appears to be a discrepancy in the results. A good school in state A only had eight strudents with straight As compared to 14 straight As an everage school in state B. Not to mention another good school with one straight As student.
(Star Online, 23 Disember 2014)

7) Pengetua SMK Bukit Jambul, Norzeela Abu Bakar berkata, hanya enam daripada 183 calon PT sekolah itu mencatat keputusan  semua A. Beliau mengakui agak sukar untuk membandingkan pencapaian PT3 dengan Penilaian Menengah Rendah (PMR) kerana format kedua-dua peperiksaan jauh berbeza. Melalui PT3 pelajar diuji dengan soalan berasaskan Kemahiran Berfikiran ArasTinggi (KBAT) dengan tiada soalan berbentuk objektif seperti PMR.
(FeeMalaysiaToday, 23 Disember 2014)

8) Satu kenyataan akhbar oleh YBhg. Dato’ Sri Dr KPPM telah dikeluarkan pada 24 Disember 2014 bagi menjawab segala isu yang telah dibangkitkan oleh orang ramai di media  cetak dan media sosial. Salah satu daripadanya menyatakan keputusan PT3 tidak menjejaskan kemasukan murid ke Sekolah Berasrama Penuh dan kealiran sains atau sastera. Pemilihan ke aliran tersebut dibuat bukan sahaja berdasarkan  keputusan PT3, tetapi juga mengambilkira pelaporan keempat-empat komponen PBS iaitu Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merangkumi Pentaksiran Sekolah (PS), Pentaksiran Aktiviti Jasmani Sukan dan Kokurikulum (PAJSK), Pentaksiran Psikometrik (Psi) dan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3).

Kementerian Pendidikan Malaysia pada 30 Disember 2014 telah mengeluarkan surat siaran Kriteria Kemasukan Murid Tingkatan 4 Aliran Sains Mulai Tahun 2015 Berdasarkan Pentaksiran Berasaskan Sekolah Peringkat Menengah Rendah. Kriteria bagi kemasukan murid ke Tingkatan 4 aliran Sains ialah:

i) murid yang mendapat sekurang-kurangnya Gred B dalam mata pelajaran Sains dan Matematik digalakkan mengikuti aliran Sains di Tingkatan 4

ii) murid yang mendapat gabungan Gred A/C, B/C atau C/C dalam  mata pelajaran Sains dan Matematik, mendapat sekurang-kurangnya Band 4 dalam Pentaksiran Sekolah bagi kedua-dua mata pelajaran tersebut serta berminat untuk belajar dalam aliran Sains berdasarkan Pentaksiran Psikometrik dibenarkan mengikuti aliran Sains di Tingkatan 4.

iii) Kes Khas
’murid yang mendapat gabungan gred A/D, B/D atau C/D dalam mata pelajaran Sains dan Matematik, mendapat sekurang-kurangnya Band 4 dalam Pentaksuran Sekolah bagi kedua-dua mata pelajaran tersebut, serta berminat untuk belajar dalam aliran Sains berdasarkan Pentaksiran Psikometrik dibenarkan mengikuti aliran Sains di Tingkatan 4 dan

iv) murid yang mendapat Gred E dalam mana-mana mata pelajaran Sains dan Matematik tidak digalakkan mengikuti aliran Sains di Tingkatan 4.

Selain kriteria di para 2, pihak sekolah boleh mempertimbangkan memasukkan murid ke aliran sains sekiranya mereka berminat dan berkemampuan mengikuti aliran sains Tingkatan 4.


Tindakan BPPDP

Cadangannya adalah supaya BPPDP melaksanakan tindak susul penempatan murid ke aliran sains berdasarkan surat siaran yang telah diedarkan. Berdasarkan keputusan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3), sejauh manakah perakuan dalam Strategi Mencapai Dasar 60:40 Aliran Sains/Teknikal : Sastera, iaitu 40 peratus murid disalur ke aliran sains secara automatik tercapai. Tindak susul ini boleh dijadikan sebagai early warning signal kepada pemutus dasar bagi memenuhi keperluan tenaga kerja negara dan bekalan murid dalam bidang Sains dan Teknologi (S&T).

Wallahu ’alam

Koleksi Brif Isu Dasar Pendidikan 2012-2015
Sektor Dasar, BPPDP, KPM
ms 62-65

No comments:

Post a Comment