Thursday, March 9, 2017

Aj-Jami’

Asma ul-Husna ke-87

Aj-Jami’ ertinya Allah Maha Mengumpulkan, Zat Yang  Mengumpulkan sebagaimana firmanNya bermaksud:

Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkaulah yang akan menghimpunkan sekalian manusia, untuk (menerima balasan pada) suatu hari (hari kiamat) yang tidak ada syak padanya, Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janjiNya.
(Ali Imran: 9)

Maha Mengumpulkan
Aj-Jami’ berasal dari jami’ akar katanya, yang bererti mengumpulkan, menyatukan atau menggabungkan. Hari perkumpulan adalah hari pengadilan. Ia disebut demikian kerana Allah akan mengumpulkan seluruh makhlukNya dari generasi pertama hingga generasi terakhir, dari golongan jin dan manusia, semua penduduk langit dan bumi dan setiap hamba Allah dan perbuatannya, setiap penindas dan yang ditindas dan setiap hamba Allah dan perbuatannya, setiap penindas dan yang ditindas, dan setiap nabi dan kaumnya. Dia juga akan menggabungkan antara ganjaran bagi mereka yang menaatiNya dan hukuman bagi mereka yang menderhakaiNya.

Berjemaah

Merujuk kepada perkara ini, makasifat manusia yang kelapanpuluh tujuh dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah berjemaah dan bersatu padu dengan kaum muslimin, tidak bercerai berai yang  menyebabkan hilangnya kekuatan kaum muslimin.

Kalau dikatakan Allah itu bersifat Aj-Jami’, ertinya Maha Mengumpulkan, maka termasuk di antara makna mengumpulkan ialah menghimpun jemaah kaum muslimin di dalam satu barisan, yang disebut dengan Saf sebagaimana saf di dalam solat berjemaah di masjid.

Sesiapun yang berpengetahuannya sempurna dan akhlaknya baik berhak untuk disebut jami’. Atas alasan ini, seorang yang sempurna adalah orang yang tidak memadamkan cahaya kesolehan dengan cahaya pengetahuan.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna

Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment