Friday, March 17, 2017

Al-Hadi

Asma ul-Husna ke-94

Al-Hadi ertinya Maha Pemberi Petunjuk, Zat yang Maha Pemberi Petunjuk sebagaimana firmanNya bermaksud:

Cukuplah Tuhanmu sebagai pemberi petunjuk dan penolong (bagi kamu)
(Al-Furqaan:31)

Maha Pemberi Petunjuk

Al-Hadi adalah hidayah, petunjuk yang ertinya menarik seseorang kepada sesuatu, seperti menarik hati seorang mukmin kepada al-Hadi, kepada Zat yang memberikan petunjuk tersebut. Bimbingan atau petunjuk ertinya membawa hati lebih dekat kepada Yang Maha Kuasa.

Petunjuk adalah jalan yang membawa kepada kebenaran dan akal sihat serta jalan yang anggun yang membawa seseorang kepada tujuan yang diharapkan. Dia memandu golongan khusus di kalangan hamba-hambaNya yang telah dipilihNya agar mengenali ZatNya, sedemikian sehingga mereka menyaksikan segala sesuatu melaluiNya. Dia membimbing golongan awam di kalangan mereka untuk menyaksikan makhluk-makhlukNya. Dia telah memandu segala sesuatu yang Dia ciptakan. Dia telah membimbing bayi untuk menghisap payudara ibunya, anak-anak burung untuk mematuk benih-benihNya dan lebah-lebah untuk membangun sarang madu mereka dalam bentuk sarang terbaik yang sesuai dengan tubuh-tubuh mereka.

Menyeru kepada kebaikan

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kesembilanpuluh  empat  dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah menyeru kepada hidayah dan kebaikan, agar hati bersinar dan mendapat petunjuk.

Al-Hadi memberi petunjuk kepada ia yang bersalah untuk bertaubat dan mereka yang diberkati dengan pengetahuan kepada fakta-fakta berkaitan dengan kedekatan kepadaNya.

Al-Hadi menempati hati dengan kejujuran dan keadilan, tubuh-tubuh dengan kehidupan  dan kematian. Al-Hadi telah memberikan segala sesuatu bentuk-bentuk dan ciri-cirinya, dan Dia membimbing siapa yang Dia ciptakan kepada tujuan-tujuan di sebalik penciptaan mereka, kepada isu-isu yang terkait dengan kehidupan mereka di dunia ini dan kepada isu-isu yang terkait dengan keyakinan mereka, di samping segala sesuatu lainnya yang terkait dengan akhirat.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment