Wednesday, March 8, 2017

Djul Jalali Wal-Ikram

Asma ul-Husna ke-85

Djul Jalali Wal Ikram ertinya Allah Maha Pemilik Keagungan dan Kemuliaan, Zat yang mempunyai Ketinggian Kemuliaan yang Sempurna.

Maha Sucilah nama Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan.
(ar-Rahman:78)

Maha Pemilik Keagungan, Kemuliaan dan Ketinggian

Djul Jalali wal-Ikram merupakan sebuah  sifat agung yang memadukan keagungan dan keindahan, yang merupakan satu pesona dan daya tarikan yang Maha Agung. Tidak seorang hamba Allah pun yang dapat mencapai tingkat ilmu yang tinggi kecuali ia mempunyai pengertian (sifat) Djul Jalali wal-Ikram. Sesunguhnya sifat ini menggabungkan di dalamnya kemuliaan, daya pesona, harapan, cita-cita dan kecemasan.

Yang Maha Kuasa memonopoli sifat-sifat jall, keagungan, dan ikram, kemuliaan. Semua kebesaran dan keagungan adalah milikNya serta (semua) kemuliaan dariNya; Maha Suci Dia; tidak ada keagungan melainkan bahawa Dialah mata airnya, sedangkan kemuliaan sentiasa milikNya. Keagungan bersumber dariNya dan meliputi seluruh makhlukNya dan norma-norma kemuliaanNya dari penciptaanNya tidaklah terhitung, tidak terukur.

Oleh itu, hanya Dia yang layak untuk disucikan oleh makhluk-makhlukNya. Mereka harus mengutarakan penghormatan mereka kepada kebesaranNya, memperlihatkan penghargaan akan kurnia dan kelembutan-kelembutanNya dan mengenali tanda-tanda dan anugerah-anugerahNya.

Djul Jalali wal-Ikram bererti Zat yang memiliki semua kebesaran. Tidak ada kekhususan, keagungan, kebesaran kecuali jika Allah mengizinkannya. Sesungguhnya semua realiti adalah milikNya, dariNya dan keranaNya. Keagungan dan kemuliaan adalah kepunyaanNya, Zat yang merupakan sumber dan muara dari segenap keagungan, kesempurnaan, kehormatan, martabat dan kebesaran. Tidak ada kebesaran, kurnia, rahmat atau kebaikan melainkan semua itu bersumber dari lautanNya.

Mu’adz bin Jabal diriwayatkan mengatakan bahawa suatu hari rasulullah saw berpapasan dengan seorang lelaki yang mengulang-ulang ucapan, Wahai Zat yang memiliki keagungan dan kehormatan! Maka baginda berkata kepadanya, Permintaanmu akan dihargai, maka teruskanlah dan ungkapkanlah.

Mempunyai martabat dan maruah yang terpuji

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kelapanpuluh lima dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah mempunyai martabat dan maruah yang terpuji hasil daripada menghayati kebesaran Allah menerusi sifatnya Djul Jalali wal-Ikram.

Rasulullah saw bersabda, Tegakkanlah Djul Jalali wal-Ikram, yakni Ikutilah jalanNya dan bersabarlah dalam melakukan demikian dan ucapkanlah berulang-ulang sifat ini dalam doa-doamu.

Jika seorang hamba Allah terus mengulang-ulang sifat ini dan cahayanya pada akhirnya akan bersinar dalam batinnya, maka iaakan menjadi sangat terhormat di kalangan kaumnya. Barangsiapa menyedari kebesaran Allah, akan menjadi sangat rendah hati di hadapanNya.

Salah satu tanda perbuatan baik hati  seorang hamba adalah ia meminta kedekatan kepadaNya dengan menyandarkan dirinya sendiri kepadaNya, dengan menjadi sangat rendah hati, dengan menampilkan kerendahan hatinya di hadapan Allah. Dia harus menyedari bahawa segenap kebesaran dan kesempurnaan adalah milikNya dan Dia memuliakan hamba-hambaNya dengan memberi mereka kurnia dan rahmat yang berlimpah ruah.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment