Tuesday, March 14, 2017

Ad-Darr

Asma ul-Husna ke-91

Ad-Darr ertinya Allah Maha Pembuat Bahaya, Zat yang menyampaikan mudharat sebagaimana firmanNya bermaksud:

Katakan (olehmu wahai rasul Kami!) : Aku tidak berkuasa atas diriku sendiri untuk mendatangkan manfaat ataupun mudharat melainkan apa yang Allah kehendaki.
(Yunus:49)

Maha Pembuat Bahaya dan Mudharat

Ad-Darr bermakna bahaya, lawannya adalah naft’, ertinya manfaat.Allah adalah ad-Darr, yakni Zat yang memberikan bahaya kepada sesiaa pun yang Dia kehendaki. Dia menjadikan miskin sebahagian dari hamba-hambaNya atau menyebabkan mereka jatuh sakit menurut kebijaksanaanNya. Dengan begitu, Dia menentukan segala sesuatu, dan hanya Dia yang memfasilitasi segala bahaya sebagai suatu ujian dariNya yang dengannya. Dia membersihkan para pelaku dosa atau menundukkan salah seorang hambaNya kepada suatu ujian untuk meningkatkan kedudukannya.

Dia menetapkan bahaya kepada sebahagian hambaNya dan mewujudkan perintahNya melalui cara-cara tertentu. Dialah Yang Maha Bijak dalam setiap perbuatanNya, Yang Maha Bijak dalam setiap perbuatanNya, Yang Maha Penyayang dalam keputusanNya. Sekiranya Dia menitahkan bahaya, itu semata-mata demi kebaikan bersama dan apabila Dia menentukan suatu penyakit atau musibah, tiada lain itu merupakan pengubatan yang berguna dalam kehidupan di dunia ini dan akhirat.

Suatu ketika nabi Musa as mengadukan sakit gigi kepada Tuhannya, maka Yang Maha Kuasa menyuruhnya untuk menempelkan jenis tumbuh-tumbuhanan herbal tertentu pada tempat yang sakit, yang kemudian dilakukan olehnya. Sakit giginya pun sembuh. Beberapa hari kemudian, sakit gigi yang sama kembali menyerangnya, maka ia pergi dan mengambil tanaman herbal yang sama dan menempelkannya, namun kali ini rasa sakit begitu kuat. Ia mengadu kepada Tuhannya, Ya Tuhan, bagaimana ini, penyakitku tidak sembuh?

Allah mengilhamkan kepadanya; Wahai Musa! Akulah Zat yang menyembuhkan dan yang mengurniakan kesihatan yang baik. Engkau datang kepadaKu pada kali pertama, maka Aku musnahkan penyebab penyakitmu, sedangkan sekarang engkau mendatangi tumbuhan ini dan bukannya datang kepadaKu.

Rasulullah saw berkata: Barangsiapa yang mengklaim bahawa Allah menganjurkan perbuatan salah dan dosa, maka ia berdusta tentang Allah. Dan barangsiapa yang mengklaim bahawa kebaikan dan keburukan adalah mungkin tanpa kehendak Allah, bererti mencabut Allah dari kekuasaanNya. Dan barangsiapa yang mengklaim bahawa dosa-dosa dilakukan tanpa kekuasaan Allah, bererti berkata dusta tentang Allah, dan barangsiapa berkata dusta tentang Allah, Dia akan melemparkannya ke dalam neraka.

Dalam hadis ini, kebaikan dan keburukan yang ia maksudkan masing-masing adalah kesihatan dan penyakit memandangkan ayat ini bermaksud,:

Kami mengujimu dengan keburukan dan (dengan) kebaikan (melalui) sebuah ujian
( Al-Anbiyaa:35)

Membuang Mudharat

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kesembilanpuluh satu dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah membuang dan memusnahkan apasahaja yang dapat mendatangkan mudharat dengan bercermin kepada ajaran Allah yang penuh  manfaat dan kemaslahatan.

Syeikh  Sayyid Baqir diriwayatkan pernah mengatakan ; Allah swt lebih pengasih kepada makhluk-makhlukNya daripada memaksa mereka berbuat  dosa kemudian menghukum mereka kerana melakukan demikian dan Allah lebih berkuasa daripada berkeinginan untuk melakukan sesuatu dan itu tidak terjadi.

Suatu ketika beliau ditanya apakah ada jarak antara paksaan dan nasib, maka Syeikh Sayyid Baqir menjawab: Ya, ada. Jaraknya lebih luas antara langit dan bumi. Beliau juga berkata, Tidak adapaksaan ataupun kebebasan yang tidak terbatas. Jalan terbaik adalah jalan yang ada di tengah-tengah. Ketika ia ditanya tentang jalan tengah itu, ia menjawab, Izinkan saya memberi satu contoh kepada anda:

Katakanlah anda mungkin melihat seseorang melakukan dosa. Anda berusaha mencegahnya namun ia menolak menghentikannya. Setelah itu anda meninggalkannya untuk melakukan dosa tersebut. Ketika ia tidak mendengarkanmu dan malahan berdegil berbuat dosa, itu tidak bererti bahawa anda sendiri telah mendorongnya untuk melakukan dosa itu.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment