Thursday, March 9, 2017

Al-Ghaniyy


Asma ul-Husna ke-88

Al-Ghaniyy ertinya Allah Maha Kaya Raya, Zat yang Memiliki Kekayaan sebagaimana firmanNya bermaksud:

Hai manusia, kalianlah yang perlu kepada Allah dan Allah Dialah Yang Maha Kaya dan Maha Terpuji.
(Faatir: 15)

Allah Maha Kaya Raya

Sacara linguistik, ghina, akar kata al-Ghani, ertinya kemandirian yakni mampu mencukupi. Lawannya adalah faqr, miskin, berkeinginan, perlu, memerlukan. Kemandirian atau self-sufficiency memiliki banyak corak.

1. Tidak memiliki keperluan dan tak seorang pun yang bebas dari keperluan terhadap seseorang atau sesuatu selain Allah. Pengertian ini tercantum dalam ayat bermaksud:

Kepunyaannya adalah segala sesuatu yang ada di langit dan segala sesuatu yang ada di bumi. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kaya dan Maha Terpuji.
(Al-Hajj:64)

2. Jumlah keperluan seseorang itu sedikit atau terbatas yang diisyaratkan dalam ayat yang bermaksud :

Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan lalu Dia memberikan kecukupan.
(Adh-Dhuha: 8)

3. Apa yang disuarakan oleh segelintir orang yang jahil di antara orang-orang beriman yang mendakwa bahawa Allah itu miskin sementara mereka kaya. Kemudian Zat Yang Maha Memiliki semua kekayaan dan kemuliaan menjawab tuduhan mereka dalam ayat yang bermaksud:

Sebenarnya Allah itu miskin dan kami kaya. Pastilah Kami akan mencatat perkataan mereka itu dan mereka membunuh paranabi tanpa alasan yang benar dan Kami akan mengata , Rasakanlah bagi kalian azab yang membakar.
 (Ali Imran: 181)

Al-Ghani tidak mempunyai keperluan pada diriNya sendiri atau dalam sifat-sifat atau perbuatan-perbuatanNya, pada siapapun atau pada apapun. Dia tidak memerlukan siapapun sementara segala sesuatu memerlukanNya.

Menganggap diri kaya

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusiayang kelapanpuluh lapan dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah menganggap diri sendiri kaya dengan anugerah dan kurnia yang dilimpahkan Allah berupa kehidupan, rezeki dan keimanan.

Nabi saw diriwayatkan telah bersabda: Kekayaan bukanlah berlimpahnya segala sesuatu.Sebaliknya kekayan terdapat pada jiwa seseorang.

Tingkat tertinggi dari kekayaan adalah kebahagiaan, kepuasan dengan nikmat yang telah tersedia  di bumi. Oleh, sesungguhnya  kekayaan yang sebenar adalah perasaan bahagia dalam keimanan kepada Allah. Seseorang boleh jadi amat miskin namun ia mencuba tampil sebaik-baiknya di hadapan manusia. Perhatikanlah firman Allah yang bermaksud: ......orang-orang yang tidak tahu menyangka mereka orang kaya kerana memelihara diri dari meminta-minta (Al-Baqarah:273)

Oleh itu, sebagaimana Allah tidak memerlukan sesiapa pun selain diriNya sendiri, maka kita seharusnya tidak terlalu bergantung kepada makhluknya.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment