Wednesday, March 15, 2017

An-Nafi’

Asma ul-Husna ke-92

An-Nafi’ ertinya Allah Maha Pemberi Manfaat, Zat yang memberi manfaat sebagaimana firmanNya bermaksud:

Apapun kebaikan yang datang kepadamu (wahai manusia) itu adalah dari Allah dan apapun kemalangan yang menimpamu, itu dari dirimu sendiri.
(An-Nisa’:79)

Maha Pemberi Manfaat

Al-Nafi’ adalah sumber faedah dan kebaikan bagi kehidupan  di dunia ini dan bagi keyakinan. Hanya Dia yang menganugerahkan kesihatan yang baik, kekayaan, kebahagiaan, petunjuk dan kesolehan. Dia mempermudah semuamakhlukNya manfaat dari yang Dia ciptakan untuk mereka. Dia telah memberi kemudahan jalan menuju kepadaNya bagi orang-orang yang ingin menempuhnya, yang menolong jiwa-jiwa melalui para nabiNya, yang memberi vitamin kepada tubuh melalui makanan, yang menjauhkan penyakit melalui ubat, yang menjauhkan musibah melalui kurnia dan kebaikan dan yang melimpahkan manfaat kepada setiap orang.

Ibn ’Abbas berkata,Suatu hari saya tengah duduk di belakang rasulullah saw yang kemudian bagindabertanya kepadaku: Hai anak muda, aku ingin mengajari beberapa petua (kebijaksanan): apabila engkau melindungi hak-hakmu padaAllah, niscaya Dia akan melindungimu; apabila engkau tetap memperhatikan hak-hak Allah terhadapmu, engkau akan menjumpaiNya (sebagai Zat) yang memeliharamu; apabila  engkau mempunyai suatu permintaan, maka mintalah kepadaNya jika engkau meminta pertolongan, mintalah pertolongan itu dariNya; dan camkanlah dalam pikiran bahawa seandainya semua orang berkumpul untuk mendapatkan manfaat darimu akan sesuatu, mereka tidak mampu berbuat demikian, selain pada apa yang telah Dia bahagikan untukmu, dan jika mereka semua berkumpul bersama untuk membahayakanmu, mereka tidak akan pernah mampu berbuat demikian kecuali jika Dia telah menitahkannya kepadamu; tinta-tinta telah mengering dan laut-laut telah dipindahkan.

Banyak memberi manfaat

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kesembilan puluh dua dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah banyak memberi manfaat dan faedah kepada manusia lainnya dan alam sekitar.

An-Nafi’ adalah Zat yang dariNya segala sesuatu yang baik atau pun buruk terpancar; semuanya disandarkan kepada Allah dan dijalankan melalui para malaikat, manusia, benda-benda tak bernyawa atau melalui cara-cara lain.

Maka janganlah mengira bahawa racun, misalnya membunuh dengan sendirinya atau bahawa makanan dengan sendirinya memuaskan rasa lapar. Para malaikat, manusia, syaitan atau segala sesuatu yang ada seperti planet-planet atau benda-benda lainnya, di bawah kawalanNya; mereka tak mampu berbuat apa-apa selain apa yang telah Allah perintah kepada mereka.

Mereka semua, di samping kekuatan abadi, laksana sebuah pena yang ada di tangan penulis ketika dilihat oleh seorang yang buta huruf. Apabila seorang penguasa menandatangani perintah untuk menghukum atau mengganjari seseorang, pena yang ia pakai untuk menandatangani perintah seperti itu tidak dapat menyampaikan perbezaan di antara perintah yang satu dan perintah yang lainnya; atau di antara apa yang menimbulkan bahaya dan yang membawa manfaat.

Dengan bercermin pada sifat an-Nafi’ Allah, kita akan banyak memberi manfaat dalam kehidupan ini sama ada kepada diri sendiri mahupun kepada orang lain dengan menanamkan akhlak dan etika yang baik.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna

Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment