Wednesday, March 15, 2017

An-Nur

Asma ul-Husna ke-93

An-Nur ertinya Allah Maha Pemberi Cahaya, Zat Maha Menerangi sebagaimana firmanNya bermaksud:

Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran)madalah sebagai sebuah misykaat yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kacaitu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu ini dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu- dengan sendirinya – memancarkan cahaya bersinar (keranajernihnya) walaupun ia tidak disentuh api (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda); cahaya berlais cahaya Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan  berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(An-Nuur:5)

Maha Pemberi Cahaya

Nur ertinya cahaya, segala sesuatu yang kemilau, cahaya, atau pantulan yang terjadi. Cahaya membantu penglihatan. Ada dua jenis cahaya; cahaya yang terkait dengan kehidupan dunia ini dan cahaya yang terkait dengan kehidupan akhirat. Pertama, sebut duniawi, juga ada dua jenis; cahaya yang dapat dilihat oleh akal, intelek; ia adalah cahaya Ilahi, cahaya akal, dari al-Quran suci. Jenis lainnya terkait dengan cahaya fizik yakni cahaya dari benda-benda yang memancarkan atau memantulkan cahaya seperti matahari dan bulan.

An-Nur adalah Zat Yang Maha Jelas yang telah memanifestasikan diriNya sepenuhnya. Zat yang jelas pada diriNya sendiri dan yang menjadikan segala sesuatu jelas dan terlihat disebut an-Nur yang mengeluarkan segala sesuatu dari ketiadaan dan kemudian menciptakan mereka.

An-Nur, Maha suci Dia, telah memenuhi dunia kita dengan cahaya dan menjelmakannya, yang menetapkannya sejak masa pra-keabadian, yang menerangi alam ruh melalui rasulullah saw, pemimin generasi pertama dan terakhir, dan Dia telah menerangi hati-hati melalui cahaya kita suciNya. Dia menerangi orang-orang, yang dilimpahi dengan pengetahuan, dengan cahaya manisfestasiNya. An-Nur telah menerangi hati-hati orang mukmin melalui keesaanNya dan kesedaran akan orang-orang yang mencintaiNya dengan bantuanNya kepada mereka. Dia memperindah penampakan dan menghidupkan jiwa-jiwa orang-orang soleh melalui ibadah mereka. Dia memandu hati-hati untuk lebih suka dan memilih apa yang benar, yang membimbing kesedaran terdalam secara diam-diam mengarah kepadaNya.

Bersinar segala kebaikannya.

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kesembilanpuluh tiga dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah bersinar atau menyerlah kebaikannya kerana berkat pantulan keimanan dan amal soleh yang dilakukan.

Ibn ’Abbas mengatakan bahawa erti Nur ini adalah bahawasanya Allah adalah Pembimbing para penduduk langit dan bumi dengan cahaya kebenaran; perumpamaan bimbinganNya dalam hati seorang mukmin laksana minyak murni yang bersinar bahkan sebelum api menyentuhnya. Oleh sebab itu, ketika api benar-benar menyentuhnya, ia mengintensifkan cahaya, maka ia mengintensifkan dan menambah cahaya kepada cahayanya.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment