Friday, March 18, 2016

Al-Rafi’

Asma Ul-Husna 24

Ar-Rafi’ ertinya Allah Maha Tinggi dan Maha Meninggikan atau Maha Mengangkat sebagaimana firmanNya bermaksud:

Allah jualah yang menjadikan langit terangkat tinggi dengan tiada bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy.
(Ar-Ra’du:2)

Zat Yang Maha Tinggi dan Maha Meninggikan

Ar-Rafi’ adalah salah satu sifat Allah yang akar katanya adalah raf’, mengangkat, memunculkan, memuliakan, menaikkan dan seumpamanya.

Ar-Rafi’ adalah Allah yang meninggikan darjat para kekasihNya, memberi mereka kemenangan atas musuh-musuh mereka dan musuh-musuhNya, juga musuh-musuh orang-orang soleh, kepada darjat-darjat tertinggi. Dia meninggikan kebenaran. Dia mengangkat orang-orang beriman dengan memberi mereka kebahagiaan. Dia mengangkat para kekasihNya di antara orang-orang beriman dengan lebih mendekatkan diriNya kepada mereka. Dia menaikkan kedudukan para kekasihNya dengan memberi mereka kekuasaan, dan Dia meninggikan darjat orang-orang yang menolongNya dalam kebenaran dan persamaan.

Ar-Rafi’ juga bermakna mendirikan langit tanpa tiang, mengangkat awan dengan angin dan menerbangkan burung di udara. Ar-rafi’ telah menaikkan darjat para kekasihNya pada kehidupan dunia ini dengan menjadikan orang-orang beriman merendahkan diri mereka sendiri di hadapan mereka, dan menjadikan orang-orang memberi penghormatan dan menghargai mereka walaupun mereka tidak menggunakan kekuatan apapun dan meskipun mereka tidak mempunyai kekayaan sama sekali.

Sifat manusia yang keduapuluh empat ialah mengangkat dan meninggikan kebenaran

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang keduapuluh empat dengan bercermin pada Asma ul-Husana ialah bersikap mengangkat dan meninggikan kebenaran (al-haq).

Sesiapa sahaja yang dikurniakan nikmat menerusi inspirasi sifat Allah ini adalah orang-orang yang menaklukkan keinginan-keinginan dan kecenderungan hawa nafsunya yang buruk dan tercela. Orang yang seumpama ini akan ditinggikan darjatnya oleh Allah dan ditempatkan di sisiNya yang tinggi.

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010

ms 58 - 59

No comments:

Post a Comment