Wednesday, March 23, 2016

Al-Mu’izz


Asma Ul-Husna 25
 
Al-Mu’izz ertinya Allah Maha Pemberi Kemuliaan dan Kemenangan atau yang Maha Menang dan memberi kepada yang dikehendakiNya sebagaimana firmanNya bermaksud:

Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki.
(Ali Imran:26)



Al-Mu’izz memberikan makna sebagai berikut: Zat yang memuliakan siapa saja yang dikehendakiNya di antara para hambaNya.

Secara linguistik, ma’azza kata benda tersebut berasal dari kata kerja yu’izz, ertinya kekuasaan, kekuatan, keperkasaan.

Sesungguhnya Allah adalah  al’Aziz, Zat Yang Maha Kuasa yang menundukkan dan tidak pernah ditundukkan, yang memperkuatkan para waliNya dengan kurniaNya, melindungi mereka dari dosa, memaafkan kesalahan-kesalahan mereka, mengizinkan mereka untuk menghuni syurga. Kemudian Dia memuliakan mereka dengan mengizinkan mereka menyaksikan manifestasiNya dan melihat tanda-tandaNya. Dialah Zat yang menguatkan para nabiNya dengan menjaga mereka dari kesalahan, memberi mereka kemenangan, melindungi mereka, meninggikan kedudukan mereka di antara manusia. Dia memuliakan orang-orang yang menaatiNya sekalipun kemiskinan adalah kekayaannya dan Dia meninggikan kedudukan seorang hambaNya yang soleh sekalipun ia seorang hamba sahaya hitam Afrika.

Sifat manusia yang keduapuluh lima ialah mulia.

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang keduapuluh lima dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah bersikap mulia, menang dan berjaya dalam apa jua bidang yang diceburi sama ada urusan dunia mahupun akhirat.

Imam Ali bin Husain Zainal Abidin pernah berkata: Apabila seseorang ingin dihormati dan dimuliakan, maka ia harus keluar dari hinanya kederhakaan dan masuk ke dalam mulianya ketaatan kepada Allah.

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010
ms 60 -61

No comments:

Post a Comment