Tuesday, November 11, 2014

Orang yang meninggalkan sembahyang

Pelajaran ke-38

Diceritakan bahwa nabi Isa as pada suatu hari mengadakan perjalanan ke luar kota. Tibalah ia di suatu desa yang dilihatnya sangat bersih, teratur, rapi dan indah. Tanahnya subur menghasilkan aneka buah-buahan, makanan dan minuman yang lazat-lazat. Penghuninya terdiri dari pria, anak-anak dan wanita-wanita yang cantik-cantik yang semuanya melakukan ibadah dengan tekun dan sunguh-sungguh. Sesudah tinggal beberapa saat bersama mereka, pulanglah nabi Isa meninggalkan desa itu.

Kemudian setelah berselang beberapa waktu ia kembali ke desa itu dan sangat terperanjat, ta’jub kerana dilihatnya desa yang dahulu makmur indah dengan penghuninya yang baik-baik ahli ibadah, sudah menjadi puing-puing, hancur tiada berpenghuni lagi.

Berdoalah nabi Isa dan bertanya: Ya Tuhanku! Apakah yang membinasakan desa ini dengan penghuninya? Adakah kerana mereka meninggalkan sembahyang dan ibadah? Tidak, suara wahyu Tuhan. Bukan kerana itu, tetapi kerana ada seorang peninggal solat yang lalu di desa itu mencuci wajahnya dan mandi, hingga bekas air mandinya yang membasahi tanah desa itulah yang menjadi sebab binasanya desa dengan seluruh penghuninya.
(Anisul-Majalis)

Wallahu ’alam

H.Salim Bahreisy
Bekal Juru Da’wah Jilid 2
Surabaya, 1977

No comments:

Post a Comment