Tuesday, November 11, 2014

Doa pemimpin

Ya Allah, perbaikilah (akhlak) para pemimpin kaum muslimin, bimbinglah dalam menegakkan keadilan di antara rakyatnya, menyayangi dan memperhatikannya serta tumbuhkanlah rasa kasih sayang timbal balik di antara mereka.

Ya Allah, tuntunlah mereka ke jalan yang lurus, dan bekerja demi agamaMu, jadikan mereka sebagai pautan yang benar (berkat rahmatMu), wahai Zat Yang Maha Penyayang di antara para Penyayang.

Ya Allah, bimbinglah mereka agar memimpin sesuai dengan KitabMu dan sunnah nabiMu, menghukumi perkara berdasarkan syariatMu, dan sentiasa melaksanakan segala aturanMu.

Ya Allah, bimbinglah mereka dalam melenyapkan segala kemungkaran dan menampilkan pelbagai kebaikan.

Ya Allah, jadikanlah mereka orang-orang yang mengajak kepada kebaikan dan melaksanakannya, melarang kemungkaran dan meninggalkannya.

Ya Allah, perbaikilah keadaan kaum muslimin, mudahkan urusan keperluan mereka, dan jadikanlah mereka aman sentiasa di tanah air mereka.

Ya Allah, perbaikilah keadaan generasi muda kaum muslimin, jadikanlah mereka cinta kepada keimanan dan jadikanlah iman itu indah dalam hati mereka. Jadikan mereka membenci kekufuran, kefasikan dan kemaksiatan serta jadikan mereka di antara orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus berkat rahmatMu, wahai Zat Yang Maha Penyayang di antara para penyayang.

Ya Allah, ampuni kaum muslimin dan muslimat, kaum mukminin dan mukminat, persatukan hati mereka, rukunkan dan menangkan mereka terhadap musuh-musuhnya dan musuhMu. Tunjukilah mereka ke arah jalan keselamatan, keluarkan mereka daripada kegelapan kepada nur (petunjuk). Berkatilah mereka pada pandangan, pendengaran, pasangan dan keturunan mereka selama mereka masih hidup, jadikanlah mereka selalu mensyukuri seluruh nikmatMu dan memujiMu keranaMu. Serta sempurnakanlah nikmat tersebut bagi mereka dengan rahmatMu, wahai Zat Yang Maha Penyayang di antara para penyayang.

Aameen Ya Rabb.

No comments:

Post a Comment