Monday, November 24, 2014

Inquiry Base Science Education (IBSE)

Pengenalan :

       Pendekatan IBSE merupakan strategi pembelajaran berfikrah (murid menggunakan pemikiran secara optimum) yang dapat mencetuskan pemikiran kritis dan kreatif murid dan bukan berbentuk rutin. Pendekatan ini juga merujuk kepada aktiviti yang dilakukan oleh para pelajar dalam membina pengetahuan mereka dan memahami idea saintifik.

       Pendekatan IBSE  menyumbang kepada kemahiran berfikir murid secara kritis dan kreatif serta dapat membantu memperbaiki keputusan TIMSS dan PISA dalam aspek menginterpretasi maklumat yang lebih kompleks dan mengenal pasti strategi penyelesaian masalah yang sesuai serta mempamerkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)

    Ciri-ciri :
       Mementingkan pembelajaran melalui pengalaman.
       Mencari maklumat, menyoal dan menyiasat sesuatu fenomena yang berlaku.
       Penemuan merupakan sifat utama inkuiri.
       Konsep dan prinsip utama dikaji serta ditemui oleh murid.
       Menyiasat sesuatu fenomena dan mencapai kesimpulan sendiri melalui aktiviti seperti eksperimen, projek dan kajian.

Jenis-jenis :

a) Pengesahan :
Murid mengesahkan prinsip-prinsip tertentu berdasarkan aktiviti penerangan oleh guru dan keputusan sesuatu penyelidikan telah diketahui terlebih awal. (mengesahkan suhu takat didih air adalah 100 darjah celcius)

b) Berstruktur :
Murid melakukan penyelidikan berdasarkan soalan dan langkah-langkah yang telah ditentukan oleh guru. (menyiasat hasil tindak balas antara asid dan alkali)

c) Terbimbing :
Murid melakukan penyelidikan berdasarkan soalan-soalan yang telah disediakan oleh guru dan pemilihan langkah-langkah penerokaan ditentukan sendiri oleh murid. (menyiasat hasil tindak balas antara asid dan alkali. Murid sendiri menentukan langkah penyiasatan)

d) Terbuka :
Murid melakukan penyelidikan berdasarkan soalan-soalan dan langkah-langkah yang dibina dan ditentukan sendiri oleh mereka berdasarkan topik-topik yang tertentu.

Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment