Tuesday, June 17, 2014

Maulid al-Diya’ al-Lami’ Fi Sirah al-Nabiyy al-Syafi’ ( 2 )

Fasal  2

*      Ya Allah! Limpahkanlah selawat(rahmat), keselamatan dan keberkatan atas baginda dan keluarganya.

*      Allah telah mengkhabarkan kepada kita, firmanNya: Telah datang kepada kamu. Cahaya, maka Maha Suci Yang telah mengkhabarkan kepada kita.

*      Dan cahaya Taha HambaNya, dikurniakan kepadanya, Dengan mengingatinya (rasulullah), maka agungkanlah Pemberi anugerah.

*      Dia (rasulullah) adalah rahmat Tuhan, maka renungkanlah firmanNya: Maka bergembiralah kamu, maka dengan itu bergegaslah untuk bergembira dengan kedatangannya (rasulullah).

*      Dengan berpegang teguh dengan tali yang kukuh (al-Quran dan hadis) dan memelihara tali Allah, Yang telah menciptakan kita.

*      Renungkanlah cahaya-cahayanya (rasulullah). Yang ketika dikatakan kepadanya: Sejak bilakah engkau menjadi nabi?, maka sabdanya, kenabianku sejak nabi Adam.

*      Masih berada di antara air dan tanah, maka sedarlah daripada kealphaan akan hal itu dan jadilah seorang yang sedar.

*      Maka fahamilah rahsia-rahsia Tuhanku yang sentiasa memindahkanku (rasulullah), di antara sulbi orang mulia dalam keadaan terpelihara.

*      Tidaklah terpisah dari dua kelompok (suku), kecuali aku berada pada yang terbaik, sehinggalah kelahiranku.

*      Maka aku adalah yang terpilih daripada yang terpilih, dan aku lahir daripada pernikahan yang Tuhanku telah menjaganya.

*      Allah telah menyucikannya (rasulullah), menjaga dan memilihnya, maka tidak pernah Allah memunculkan manusia seumpamanya (rasulullah).

*      Dan dengan mencintai, mengingati dan membantu syari’atnya serta memuliakannya (rasulullah), Allah Pemilik Arasy telah mewasiatkan kita.

*      Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah selawat dan salam sejahtera selamanya atas kekasihMu yang telah menyeru kami kepadaMu.

*      Ya Allah! Limpahkanlah selawat (rahmat), keselamatan dan keberkatan atas baginda dan keluarganya.

al-‘Allamah al-Musnid al-Habib Umar bin Muhammad bin Hafiz.
YR Publications Sdn. Bhd, 2014

No comments:

Post a Comment