Sunday, August 14, 2011

Pelajaran Pertama: Khauf dan Khasyyah

Wahai saudaraku yang mulia, takutlah kepada Allah 'Azza Wa Jalla dan ingatlah akan keagungan dan kebesaranNya, hendaklah engkau sentiasa memikirkan tentang hal ehwal hari perhitungan amal dan ingatlah berbagai macam azab Allah SWT. Gambarkanlah tentang kematian dan kesulitan yang akan terjadi di alam barzah dan pembalasan pada hari kiamat, baca dan renungkanlah ayat-ayat dan riwayat-riwayat yang berhubungan dengan surga, neraka dan hal ehwal orang-orang yang takwa dan orang-orang yang soleh.

Ketahuilah, bahawa sesungguhnya setiap kali makrifah dan pengetahuan seorang hamba tentang kebesaran Khaliq Sang Pencipta yang Maha Agung itu bertambah, maka ia akan lebih banyak mengetahui aib dan cacat dalam dirinya dan akan bertambah pula rasa takutnya kepada Allah SWT.

Sesungguhnya Allah SWT menisbatkan khauf dan khasyyah kepadaNya dengan takut dan khasyyahnya para ulama. Allah SWT berfirman: "Sesungguhnya di antara para hamba-hambaNya hanya para ulamalah yang takut kepada Allah SWT "(Qs. al-Faathir:28). Rasulullah Saw bersabda:" Sesungguhnya aku adalah hamba yang paling takut kepada Allah SWT "
Seorang perawi yang bernama Sa'labi meriwayatkan sebuah hadis dengan sanad dari Abi Ishaq dari Abi Huzaifah bahwa seorang sahabat nabi berkata kepada beliau: "Ya Rasulallah, betapa cepatnya engkau beruban",  Rasul Saw menjawab:
"Sesungguhnya Hud dan saudari-saudarinya telah membuatku beruban".

Di dalam hadis yang lain Rasulullah Saw bersabda: "Telah membuatku beruban surat Hud, Waqiah, Mursalat, dan 'Amma Yatasaalun"
( 50 Butir Permata Budi ; Syaikh Abbas Al-Qummy )

 

No comments:

Post a Comment