Saturday, June 25, 2011

munajat lagi

Hanya padaMU….

Allahumma ya Allah, limpahkanlah selawat kepada Muhammad saw dan keluarga Muhammad saw dan cukupkanlah aku dengan mementingkan apa yang menjadi pekerjaanku dan jadikanlah aku sentiasa mengerjakan apa yang akan Engkau tanyakan di Hari Kiamat kelak.

Curahkanlah hari-hariku untuk apa yang telah Engkau ciptakan untuk itu.Berilah kecukupan kepadaku, luaskanlah bagiku rezekiku dan janganlah Kau cuba diri ini dengan  rasa angkuh dan kesombongan.

Berilah kekuatan jiwa kepadaku dan janganlah Engkau rosakkan ibadahku dengan ujub. Berikanlah kebaikan kepada manusia melalui tanganku dan janganlah Kau hapuskan kebaikanku dengan tindakanku menyebut-nyebutnya. Anugerahilah aku dengan ketinggian akhlak, bentengilah aku dari sifat berbangga diri.

Allahumma ya Allah.. Janganlah Engkau angkat derajatku di mata manusia kecuali Engkau juga merendahkan aku dimataku sendiri sebanding dengannya. Janganlah Engkau perbarui kebesaran lahiriahku  kecuali Engkau perbarui juga kerendahan hati dan batiniahku dalam jiwaku sendiri sebanding dengannya.

Allahumma ya Allah, janganlah Engkau biarkan sesuatu sifat  buruk dalam diriku kecuali Engkau perbaiki, tidak pula keaiban yang menimpa diriku kecuali Engkau perbaiki. Jangan pula Kau biarkan penghormatan orang, sementara ada kekuranganku kecuali Engkau sempurnakan ia.

Allahumma ya Allah.  Janganlah Engkau biarkan aku berpaling dari orang yang memberi nasihat kepadaku. Jadikanlah aku membalas orang yang meninggalkanku dengan kebaikan dan membalas dengan kebaikan yang melimpah terhadap orang yang tak mau memberi kepadaku. Jadikanlah aku tetap menjaga hubungan silaturahim dengan orang yang memutuskannya denganku. Jadikanlah aku membalas dengan kata-kata yang baik terhadap orang yang berbicara buruk terhadap diriku. Jadikanlah aku bersyukur atas kebaikan dan mengabaikan nasib jelek yang menimpaku.

Allahumma ya Allah. Hiasilah diriku dengan perhiasan orang-orang soleh, pakaikanlah kepadaku perhiasan para muttaqin dalam menyebarkan keadilan, menahan amarah, memadamkan kemarahan orang, mempersatukan orang-orang yang berpecah-belah, memperbaiki hubungan keluarga, menyebarkan kearifan, menutupi keaiban, berlembut peragai, suka melindungi yang lemah, bagus dalam perjalanan hidup, husnul khatimah, harum dalam perilaku, berlomba dalam mencapai keutamaan, pemberi kesan utama, tidak membongkar cela orang, memberi kelebihan (atau kebaikan) kepada orang yang sesungguhnya tidak berhak menerimanya, mengatakan kebenaran meskipun berat, menganggap sedikit kebaikan sendiri meskipun banyak, dan menganggap banyak keburukan sendiri meskipun sedikit, dalam perkataan dan perbuatan. Dan sempurnakanlah itu semua dengan kelestarian dalam ketaatan dan menyertai jemaah, menolak ahli bid’ah dan pemikiran-pemikiran orang yang mengada-ada.

Allahumma ya Allah. Jadikanlah aku bersegera mendatangiMu dalam keadaa darurat dan meminta kepadaMu dalam kebutuhan, bermohon-mohon kepadaMu dalam kemiskinan. Janganlah Kau coba aku dengan meminta tolong kepada selain Engkau manakala mengalami kesukaran atau merendahkan diri untuk meminta kepada selain Engkau manakala sedang melarat, yang kerana itu aku menjadi berhak Engkau abaikan, tidak Kau beri dan Kau tinggalkan, wahai Yang Maha Pengasih dari yang mengasihi.

Allahumma ya Allah, jadikanlah apa yang dimasukkan oleh syaitan  ke dalam hatiku berupa angan-angan, prasangka dan dengki, menjadi ingatan akan kebesaranMu dan tafakur atas kemahakuasaanMu dan rancangan siasah menghadapi musuhMu. Dan ubahlah apa yang berani aku ucapkan pada lidahku berupa kata-kata yang keji, racun, mencerca kehormatan orang, kesaksian palsu, membicarakan keburukan orang yang tak ada di tempat atau mencela orang yang hadir atau yang serupa itu, menjadi ucapan yang berisi pujian kepadaMu, tenggelam dalam pujaan kepadaMu, terus menerus mengagungkanMu, bersyukur atas nikmatMu, mengakui kebaikanMu dan menghitung-hitung pemberianMu.

Allahumma ya Allah.  Janganlah Kau biarkan aku dizalimi orang sementara Engkau mampu menolaknya dariku, jangan pula Kau biarkan aku menzalimi orang sementara Engkau mampu menahannya dariku. Janganlah Kau biarkan aku tersesat sedangkan Engkau telah memberi hidayah kepadaku. Janganlah Kau biarkan aku fakir sedangkan darMulah keluasan rezekiku. Janganlah Kau biarkan aku menjadi tiran sedangkan dariMulah kekuasaanku.

Allahumma ya Allah,jadikan aku berbicara dengan petunjuk dan ilhamkanlah kepadaku ketakwaan. Berilah aku taufik kepada apa yang lebih suci dan jadikanlah aku mengerjakan apa yang lebih Engkau  redhai. Allahumma ya Allah jadikanlah aku berjalan menempuh jalan yang utama. Jadikanlah aku hidup dan mati dalam agamaMu.

Allahumma ya Allah. Berikanlah aku harta benda melalui penghematan dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang lurus, penunjuk ke jalan yang lurus, termasuk hamba yang soleh. Anugerahilah aku akhirat  yang penuh kemenangan, tujuan yang selamat.

Allahumma ya Allah, limpahkanlah selawat kepada Muhammad saw dan keluarganya. Cegahlah aku dari keborosan dan berlebih-lebihan, jagalah rezekiku dari kemusnahan dan berikanlah kepadaku jalan petunjuk kepada kebaikan dari apa yang ku nafkahkan.

Allahumma ya Allah. Liputilah wajahku dengan kelembutan dan janganlah Kau hinakan wajahku dengan kemelaratan yang akan menyebabkan aku meminta rezeki kepada penerima rezekiMu dan meminta kepada makhlukMu yang paling buruk hingga aku tercoba dengan mengagungkan orang yang memberikanku serta mencela orang yang tidak memberiku sedangkan Engkau adalah Penguasa pemberian dan pencegahan.

Allahumma ya Allah. Berikanlah aku kesehatan dalam ibadah dan keluasan dalam kezuhudan, ilmu dalam berkerja dan wara’ dalam semuanya itu.

Ameen YaRabbal Alameen

No comments:

Post a Comment