Sunday, June 26, 2011

Keutamaan kesabaran

Kesabaran ialah sifat yang dipuji oleh semua agama dan diakui kebaikannya oleh para ilmuan, raja dan pentadbir. Orang yang sabar menerima segala cabaran dengan tenang, memikirkannya dengan teratur dan jika timbul masalah ia tidak berputus asa. Semangat ketabahan yang ada pada seseorang yang sabar itu menunjukkan kewibawaannya dalam menjalankan tugas, keberaniannya menghadapi dugaan dan kepercayaannya terhadap matlamat yang harus dicapai.

Ia sebenarnya mempunyai wawasan yang jelas dan hanya mengatur langkah-langkah yang sesuai untuk mencapai wawasan itu. Kelakuan yang gopoh-gapah tidak membawa apa-apa keuntungan malah akan mengusutkan keadaan hingga segala keadaan menjadi kucar kacir dan rumit.

Rasulullah saw bersabda bermaksud : Sabar itu salah satu daripada cabang iman seperti kepala sebahagian daripada tubuh badan. Begitu penting dan utamanya kesabaran itu jelas digambarkan sebagai ‘kepala sesuatu badan’.

Ok bila :

  • tenang menghadapi masalah rumit
  • mempunyai perhitungan jauh
  • tahan menerima cabaran
  • tidak putus asa
  • pemaaf dan berhemah tinggi
  • cermat dalam tutur kata
Ko bila :

# selalu mengubah pendirian dan keputusan
# tidak sanggup berkorban
# takutkan cabaran
# lekas mengalah
# berpandangan sempit
# tidak tahan menghadapi kesusahan
# tidak bertanggungjawab

( Tonggak Dua Belas, INTAN 1992 )

"Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uuna. Allaahumma ajirnii fii mushiibatii wakhluf lii khairan minhaa."
Sesungguhnya kami milik Allah dan sesungguhnya kami kembali kepada-Nya. Ya Allah berilah kami pahala dalam musibahku ini dan berilah pengganti yang lebih baik. (HR. Muslim)

Mudah-mudahan segalanya menjadi kifarat pada dosa-dosa semalam....menyingkap tabir hijab buat kemakbulan tiap bait-bait doa mengapai redhaMu...ameen.

No comments:

Post a Comment