Wednesday, June 22, 2011

Mencari Diri

Ya Ilahi betapa banyaknya ujian dan cobaan yang telah Engkau berikan untukku dan betapa banyaknya pula anugerah yang Engkau muliakan diriku melalui kemuliaanMu.

Ya Ilahi, apabila kemaksiatanku begitu banyak dalam umurku dan dosa-dosaku menumpuk dalam lembaran catatanMu, maka tiada lain yang ku harap dariMu kecuali maghfirahMu dan tidak ada pula yang kuinginkan kecuali redhaMu.

Ya Ilahi, aku selalu memikirkan ampunanMu, sehingga terasa ringanlah dosa-dosaku dan ketika aku mengingat besarnya nikmat yang Engkau berikan kepadaku, maka terasalah betapa beratnya ujianMu kepadaku.

Ya Ilahi, kalau aku membaca dalam lembaran-lembaran hidupku dosa-dosa yang ku kerjakan kerana kealpaan sedangkan Engkau tetap akan menghisabnya dan berkata, “Siksalah dia”, maka sungguh itu suatu siksa yang tak mungkin seseorang diselamatkan oleh keluarganya, tidak berguna pula pertolongan kabilahnya dan tidak pula kasih sayang dari kelompoknya manakala dia sudah dipanggil seperti itu.

Ya Ilahi, lindungilah aku dari api neraka yang membakar jantung dan seluruh tubuh.

Ya Ilahi, lindungilah aku dari api neraka yang menjilat dan membakar……

Ya Ilahi, aku tidak menyembahMu lantaran takut siksaMu dan tidak pula berharap akan pahala dariMu . Tetapi aku menyembahMu semata-mata lantaran aku mendapatkanMu sebagai Dzat yang semestinya disembah.

Ameen Ya Rabbal Alameen.

No comments:

Post a Comment