Monday, June 27, 2011

Bila ke pasar…..

Dunia ini tak lebih dari sebuah pasar, yang darinya suatu kaum keluar dengan membawa barang-barang yang bermanfaat bagi mereka, dan ada pula yang membawa barang-barang yang mudarat. Banyak sekali orang yang terpedaya oleh hal-hal yang selama ini telah kita saksikan hingga maut menjemput mereka.

Mereka  mengambil apa yang mereka inginkan lalu keluar dari dunia secara hina lantaran mereka tidak membawa bekal untuk sesuatu yang mereka sukai di akhirat, atau mempersiapkan perlindungan untuk hal-hal yang tidak mereka sukai di sana Mereka membahagikan apa yang mereka kumpulkan kepada orang-orang yang memuji mereka dan bergabung dengan orang-orang yang tidak pernah memberikan peringatan.

Kerana itu bertakwalah kepada Allah dan jadikanlah dua hal ini selalu berada dalam kalbu ; fikirkan hal-hal yang diingini untuk menyertai kita menghadapiNya, lalu hadirkan ia didepan kita. Dan fikirkan pula hal-hal yang tidak diingini membawanya menghadapiNya dan berharaplah untuk dapat memperolehi gantinya.

Janganlah terbawa-bawa melakukan perbuatan yang telah dilakukan oleh orang-orang yang sebelum dan berharaplah agar hal itu terhindar dari diri.Takutlah kepada Allah Azz a wa Jalla. Bukalah selalu pintu-pintu dan permudahlah orang menemuimu. Bantulah orang yang dizalimi dan kembalikanlah hak-hak mereka yang dirampas.

Tiga hal yang bila dimiliki seseorang, sempurnalah imannya kepada Allah. Mereka ialah orang yang bila menyatakan keredhaannya ,maka keredhaannya itu tidak dimasukkan kebatilan. Bila dia marah, maka kemarahannya tidak menyebabkan dia keluar dari kebenaran. Dan orang yang berkuasa, dia tidak mengambil barang-barang yang bukan haknya.

Wallahu ‘alam.

No comments:

Post a Comment