Ada manusia yang beriman dan menyembah Tuhan, dan tidak kurang pula yang
enggan beriman dan beribadat. Di antara manusia-manusia yang enggan beriman dan
beribadat kepada Tuhan itu terdapat suatu golongan yang mempunyai hujah-hujah
dan alasan-alasan yang tertentu; mereka tidak mudah percaya kepada sesuatu
selagi kebenaran sesuatu itu belum jelasdan terang kepada mereka. Mereaka mahu
dalil dan alasan yang dapat diterima oleh akal. Sikap ini amat baik; kerana
tiap-tiap manusia telah dianugerah Tuhan Daya Pemikiran (Power of Reasoning) dan juga naluri sukakan menyiasat dan
menyelidik (instinct of curiousity);
dan bawaan-bawaan semulajadi inilah yang mendorong mereka berfikir sebelum
menganut sesuatu fahaman.
Ugama Islam tidak menyekat daya semula jadi dan naluri ingin mengetahui
yang sememangnya sudah ada di dalam diri dan jiwa manusia supaya memerhatkan
kejadian alam semesta ini dan mengkaji punca kelahirannya.
Akal siuman dan fikiran waras tidak akan menerima jika dikatakan sesuatu
itu terjadi dengan sendirinya tanpa sebab dan musabab (cause dan effect); dan
dengan kajian begini akal manusia akan sampai kepada suatu kesimpulan bahawa
alam ini mesti ada penciptanya; dan menurut ajaran Islam, pencipta itu ialah
Allah Maha Esa lagi Maha Berkuasa.Allah Pencipta alam tidak dapat dilihat
dengan mata kasar dan tidak juga dapat dibandingkan dengan sebarang benda;
kerana pencipta dengan ciptaannya tidak pernah serupa atau dapat disamakan di
antara satu sama lain. Jika alam ini berasal dari serpihan matahari dan
matahari pula mempunyai titik permulaannya seperti alam kebendaan; Allah itu
sedia ada, tidak bermula dan tidak berakhir tetapi sedia dan abadi (Eternal)
sepanjang masa.
Tuhan yang bersifat abadi (Eternal)
inilah menjadikan bumi dengan keadaannya sebagai suatu hamparan sekiranya dapat
manusia berjalan mencari rezeki hidup di atanya; dan Tuhan itu jugalah yang
menjadikan segala petala langit yang kelihatan terbina dan beredar di
awang-awangan.Dengan kehendak iradatNya dan Kuasa KudratNya maka Tuhan itu
menyebakan air hujan turun semula ke bumi setelah menjadi wap lalu meringankan
diri ke angksa dan dengan air itu Tuhan lahirkan berbagai-bagai tumbahan di
bumi masing-masing dengan daun dan bunga berwarnawarni serta melahirkan pula
buah-buahan yang sedap dimakan.
Alam yang indah lagi permai ini memang menjadi nikmat kepada manusia, indah
dipandang mata; riang rasa di hari; sedap dimakan; dan jika boleh manusia itu
ingin memiliki segala keindahan dan kemurnian yang ada di alam ini.
Begitu banyak rezeki dan nikmat yang diperolehi manusia dan begitu indah
alam yang menjadi tempat kediamannya maka tidaklah manusia itu terfikir
siapakah dia Pencipta yang Maha Bijaksana itu?
Ada manusia yang berkata bahawa alam yang indah ini terjadi dengan
sendirinya; tetapi orang itu sendiri
tidak dapat menerima jika dikatakan dirinya telah terjadi dengan tidak berpunca
serta tidak bersebab. Adapun orang berkata alam ini adalah suatu perkaratabii
yang memang adasejak mula lagi tetapi diasendiri tidak mengetahui oermulaan dan
kesudahan alam ini. Ada juga yang terlaku berkufur dan merasai dirinyaberkuasa
lau membandingkan ciptaannya dengan ciptaaan Tuhan jika dikatakan Tuhan itu ada
dan berkuasa mencipta,
Dia bertakbir lalu mencabar:
Di manakah kekuasaan dan kebijaksanaan Tuhan? Tuhan menjadikan pasir tetapi
watak manusia menjadikan pasir itu cermin yang indah. Tuhan menjadikan pokok
tetapi akal manusia menjadikan pokok itu alat-alat dan perkakas yang indah
seperti meja, katil dan sebagainya. Tuhan menjadikan bulu kambing tetapi
manusia membuat kain dan baju. Tuhan menjadikan getah tetapi manusia dapat
membuat dari getah berbagai-bagai benda yang ajaib; Tuhan menjadikan kilat
tetapi manusia menangkap kilat itulalu dikurungkannya di dalam kaca menjadi
lampu elektrik dan berbagai-bagai lagilah cabaran dari manusia.
Memang sudah jelas bahawa Tuhan itu Maha Esa lagi Maha Berkuasa; Dialah
yang menjadikan segala petala langit dan bumi dan dia jugalah yang memberi
segala nikmat dan rezeki kepada manusia sejak dahulu hingga sekarang; leh itu
tidaklah patut bagi manusia itu bersyirik atau mengadakan sekutu dengan Allah;
kerana mereka sendiri mengetahui dan sedar bahawa Tuhan itu Maha Sempurna dan
tidak dapat dibandingkan dengan sebarang makhluk.
Wallahu ’alam
Sentuhan rohani
Yusof Haji WanJor
Thinker’s libarary Sdn.Bhd.
2001
No comments:
Post a Comment