Latar belakang
Onosko dan Newmann (1994) mendefinisikan pemikiran arast inggi sebagai
penggunaan minda secara meluas untuk menghadapi cabaran-cabaran baharu.
Penggunaan minda secara meluas berlaku apabila seseorang itu perlu mentafsir,
menganalisis atau memanipulasi maklumat untuk menjawab soalan atau
menyelesaikan masalah yang dikemukakan. Hanya dengan mengaplikasi maklumat yang
telah diperoleh lebih awal untuk
menjawab atau menyelesaikan masalah dalam situasi baharu mungkin tidak akan
membuahkan hasil. Masalah-masalah yang mempunyai pelbagai kemungkinan
penyelesaian merupakan nadi kepada kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT).
Proses pemikiran aras tinggi merangkumi tiga andaian tentang pemikiran dan
pembelajaran. Pertama, aras pemikiran tidak boleh dipisahkan daripada aras
pembelajaran; perkara ini melibatkan kesalingbergantungan. Kedua, dalam
kehidupan sebenar, murid mempelajari konsep pembelajaran melalui pengalaman
mereka dalam komuniti dan di sekolah. Konsep dan perbendaharaan kata yang
mereka pelajari dalam tahun terdahulu akan membantu mereka dalam pemikiran aras
tinggi dan kandungan pembelajaran yang baharu padamasa akan datang.Ketiga,
pemikiran aras tinggi melibatkan pelbagai proses pemikiran yang diaplikasikan
kepada situasi yang kompleks dan mempunyai pemboleh ubah berganda. Kejayaan
menggunakan pemikiran aras tinggi bergantung kepada keupayaan seseorang individu
mengaplikasi, mengenal pasti dan memerihalkan pengetahuan dalam konteks situasi
pemikiran tersebut.
Dewey (1933) menyatakan bahawa proses pemikiran terdiri daripada satu
rangkaian peristiwa.Proses yang produktif
ini bermula dengan refleksi ke inkuiri, kemudian proses.
Pemikiran kritis yang akan menghasilkan lebih banyak kesimpulan yang boleh
dipertimbangkan berbanding pendapat dan gambaran sendiri. Pemikiran boleh
merungkai kekusutan, menjelaskan keraguan, menyelesaikan kekeliruan, menyatukan
percanggahan, menjawab soalan, memerihalkan masalah, menyelesaikan masalah,
mencapai matlamat, membuat inferensi, membentuk ramalan, membuat penghakiman,
menyokong keputusan dan akhirnya menyelesaikan kontroversi.
Wallahu ’alam
Koleksi Brif Isu Dasar Pendidikan 2012-2015
Sektor Dasar, BPPDP, KPM
ms 8-9
No comments:
Post a Comment