Asas pengajaran ugama Islam ialah iman dan ibadat kepada Tuhan Maha Esa;
itulah sebabnya maka Islam mewajibkan mereka menyembah Tuhan. Perintah ini
bukanlah suatu paksaan ke atas diri dan jiwa manusia; tetapi adalah suatu
penyaluran kepada tabi’i semula jadi manusia itu sendiri. Dengan iman dan
ibadat kepada Tuhan, manusiaakan terselamat dan terpelihara daripada segala
kejahatan dan kesengsaraan hidup di dunia.
Di dalam diri manusia ada suatu pembawa semula jadi atau naluri (instinct) yang dinamakan Naluri
Menyerah Diri (Instinct of Submission);
dan naluri inilah yang mendorongkan manusia mencari Tuhan atau kuasa tertinggi
untuk menjadi tempat harapan nasibnya.
Naluri ini tidak dapat disekat atau dihalang; kerana iaadalah tabi’i dan akan
tetap kembang serta subur di dalam diri manusia. Jika naluri tersebut tidak
disalurkan untuk menyembah dan menyerah diri kepada Allah maka ianya akan
mendorong manusia supaya menyembah dan menyerah diri keada tuhan-tuhan anggapan
seperti dewa-dewa, matahari, bulan, bintang, hantu syaitan, api dan sebagainya
malah ia akan mendorongkan mereka menyembah sesama manusia sendiri seperti
menyembah ketua, orang-orang gagah atau pihak yang berkuasa ke atas masyarakat.
Agama Islam tidak menyekat naluri semula jadi itu tetapi salurkannya kepada
Tuhan yang sebenar yang layak disembah dan layak pula menjadi tempat bergantung
nasib manusia.
Beriman dan beribadat kepadaTuhan tidak akan memberi banyak faedah kepada
manusia dan tidak dapat menyelamatkan mereka daripada kejahatan budi dan
kesengsaraan hidup jika tidak melalui tiga tingkatan dasar iaitu:
a) Iman yang bersih daripada sebarang rupa syirik.
b) Ibadat menurut cara yang ditetapkan Tuhan dan dengan ikhlas dan
c) Mematuhi hukum Tuhan
Ibadat hanya akan merupakan riadah badan samalah seperti bermain
gerak-gerak badan (acrobatic) jika tidak lahir dari iman yang sejati; dan iman
itu tidak diakui sebagai iman sejati jika manusia tidak patuh kepada perintah
dan hukum Tuhan. Ramai orang mengaku beriman dan kelihatan sentiasa beribadat
tetapi sebanyak manaakuannya itu
sebanyak itu pulalah dustanya, dan sebanyak mana ibadat yang dilakukannya
makasebanyak itu pulalah kejahatan dibuatnya. Iman bercampur dusta dan
bercampur kejahatan seperti itu tidaklah dapat menyelamat dan memelihara
manusia daripada kejahatan hidup seperti yang dijanjikan oleh Islam.
Ibadat yang disuruh oleh Islam ialah ibadat yang dapat memelihara manusia
daripada melakukan kejahatan dan kekotoran budi; dan yang diakui oleh Islam
ialah iman yang jazam yang tidak bercampur dusta dan syirik.
Manusia yang benar-benar beriman kepada Allah MahaEsa serta menyerah diri
kepadaNya tidak akan takut kepada sebarang makhluk; ia tidak takut kepada jin,
tidak takut kepada hantu syaitan, tidak takut kepada manusia dan tidak takut
kepada sebarang ugutan. Apa yang ada padanya ialah dasar: Berani kerana benar – takut kerana salah dan Marah jangan dipikat –
rezeki jangan ditolak.
Tuhan yang menjadikan pujaan ugama Islam ialah Allah Maha Esa lagi Maha
Kuasa; iaitu Tuhan yang menjadikan manusia dari keturunan Adam dan Hawa, dan
Adam dan Hawa itu berasal dari tanah. Pengertian ketuhanan seperti ini
membatalkan sangkaan bahawa manusia itu berasal dari jenis binatang jenis
monyet (ape); dan dasar-dasar ketuhanan ini pula mengingatkan manusia bahawa
mereka adalah berasal dari ayah bonda yang satu dan sama iaitu Adan dan Hawa;
maka dengan demikian lahirlah pula erti sama rata dari keturunan manusia
sekira-kira tidaklah harus berlaku hina menghina di kalangan manusia
semata-mata sebab berlainan tempat atau warna kulit; kerana perbezaan seperti
itu bukanlah perbezaan asal tetapi hanyalah perkara mendatang setelah manusia
itu merebak ke merata penjuru alam ini. Tidak ada kelebihan di kalangan manusia
melainkan dengan iman dan taqwa kepada Allah dan bakti masing-masing kepada
masyarakatnya sendiri.
Wallahu ’alam
Sentuhan rohani
Yusof Haji WanJor
Thinker’s libarary Sdn.Bhd.
2001
No comments:
Post a Comment