Latar belakang
Dasar mewajibkan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) lulus subjek Bahasa
Inggeris (BI) sebagai syarat kelayakan untuk mendapatkan sijil telah
dibincangkan sejak tahun 2009. Pertimbangan ketika itu berdasarkan 95 peratus
cadangan daripada pelbagai pihak bersetuju untuk melaksanakannya. Walau
bagaimanapun, beberapa perkara penting perlu diperhalusi bagi meningkatkan mutu
pengajaran dan pembelajaran subjek BI sebelum dasar ini boleh dilaksanakan
kerana:
Kita tidak mahu terburu-buru dan kita kena pasti tenaga
pengajar mencukupi serta kualiti guru terlibat meningkat.
(YB Dr Mohd Fuad Zakarshi,2012)
Pada 23 Februari 2013 semasa berucap dalam Najlis Himpunan Guru Muda di
Sabah, YAB Timbalan PerdanaMenteri merangkap Menteri Pelajaran telah
menyuarakan:
Mungkin dalam tempoh yang tidak berapa lama lagi, kita
akan menetapkan supaya lulus BI di peringkat SPM menjadi satu yang wajib lulus.
Bagaimanapun saranan ini hanya akan dilaksanakan apabila pelajar dan sistem
pembelajaran telah bersedia.
YAB Timbalan PerdanaMenteri merangkap Menteri Pelajaran pada 8 Mac 2013
selepas melancarkan Program Memperkukuh Literasi dan Penguasaan BI di SK
Kampung Baru Si Rusa telah mengumumkan:
Syarat wajib
lulus Bahasa Inggeris dalam SPM kemungkinan besar akan mula berkuakuasa
pada2016 jika semuapihak bersetuju dan persiapan lengkap.
Susulan daripada pengumuman YAB TPM, tajuk utama di media sepanjang bulan
Mac adalah berkaitan Dasar Wajib Lulus
BI SPM 2016. Berikut adalah beberapa penyataan yang telah diutarakan:
# There should be a soft
landing approach where students are given reasonable grace period to prepare
themselves. We should start preparing student of Form One from next year
andthey should be ready for the SPM in 2018. By giving ample time ministry
could also look into possible ways to implement this new policy.
(The
Malay Mail,1/3/2013)
# To be fair the ruling
cannot be implemented on ad hoc basic. Education Ministry meanwhile could look
into possible ways to implement the policy.
(News Straits Times, 1/3/2013)
# Kementerian sedar ketika
ini kira-kira 20% pelajar gagal Bahasa Inggeris.
(Berita
Harian, 9/3/2013)
# There was no specific plan mentioned to explain when the
teachers and students would be ready. Deputy education Minister said it would
take at least 5 years to train 60,000 teachers to implement this policy.
Therefore forward planing on this implementation of the English must pass
subject in SPM is critical.Ministry should come out with a roadmap or pathway
or timeline to help Deputy Prime Minister of its target date of its
implementation.
(The
Malay Mail, 8/3/2013)
# This would be implemented
when the infrastructure is ready. The main infrastructure which is basically an
adequate number of tained teachers is not ready. While 2018 is a good target
year to start, the move should not be implemented if the infrastructure is not
ready. The Education Ministry must prepare the teachers well even if they take
longer to train. The government must ensure the infrastructure is in place and
not execute the plan if is not ready.
(The
Edge Malaysia,4/3/2013)
Tahun
|
Peratusan gagal PMR
|
Peratusan gagal SPM
|
2012
|
24.1%
|
22.9%
|
2011
|
24.1%
|
23.2%
|
2010
|
21.3%
|
22.3%
|
2009
|
27.2%
|
24.4%
|
Sumber: Lembaga Peroeiksaan,KPM
Analisis peperiksaan awam kertas BI sejak
kebelakangan ini, menunjukkan bahawa pencapaian BI dalam peperiksaan
awam semakin menurun. Peratus murid yang gagal kertas BI PMR pada tahun 2012
meningkat kepada 24,1 peratus berbanding 21.2 peratus pada tahun 2011. Peratus
murid yang mendapat A jugatelah menurun daripada 18.4 peratus pada tahun 2012
kepada 16.8 peratus pada tahun 2011. Data juga menunjukkan bahawa pada tahun
2011 sebanyak 29.3 peratus murid SMK di luar bandar dan 19 peratus murid SMK
bandar telah mendapat E dalam kertas BI PMR.
Analisis peratus kelulusan BI di peringkat SPM 2012 juga menunjukkan
peratus murid yang gagal mata pelajaran tersebut telah meningkat berbanding
tahun 2011. Analisis peperiksaan BI SPM 2011 juga menunjukkan bahawa sebanyak
15.3 peratus murid luar bandar dan sebanyak 7.8 peratus murid bandar telah
gagal dalam mata pelajaran tersebut.
Hasil Kajian Kebolehlaksanaan Wajib Lulus Bahasa Inggeris Peringkat SPM
(BPPDP 2012) menunjukkan bahawa:
i) setiap tahun lebih kurang 90,000
orang murid gagal dalam mata pelajaran BI SPM, dan terdapat jurang yang sangat
ketara antara pencapaian murid di bandar dengan luar bandar.
ii) seramai 2519 orang guru opsyen BI dan 397 guru bukan opsyen yang telah
menjalani CPT berada dalam tahap B2, manakala seramai 1617 guru opsyen dan 430
bukan opsyen berada pada tahap B1, Keputusan CPT juga menunjukkan bahawa
seramai 266 guru opsyen dan 143 guru bukan opsyen berada di tahap A2, manakala
selebihnya 15 orang berada pada tahap A1.Guru BI yang berada pada tahap B1 dan B2 akan
diberikan latihan kemahiran di bawah Program Teacher Proficiency Up-skilling untuk membolehkan mereka berada
pada tahap minimum C2. Analisis ini menunjukkan bahawa terdapat guru berada
dalam tahap kemahiran yang kurang memuaskan dan memerlukan latihan bagi
meningkatkan kecekapan mereka agar dapat mengajarkan Bi dengan lebih berkesan
dan
iii) walaupun ibu bapa dari sekolah bandar cenderung dan bersedia ke arah
pelaksanaan dasar tersebut, namun yang tidak bersedia jugaagak ramai. Bagi
sekolah luar bandar, hanya sebahagian kecil ibu bapa telah bersedia dengan
pelaksanaan dasar ini.
Tindak Susul Dasar
Wajib Lulus Bahasa Inggeris SPM 2016
Kajian BPPDP (2012) ini telah mencadangkan mata pelajaran BI dijadikan mata
pelajaran wajib lulus di peringkat SPM. Walau bagaimanapun kajian ini juga
menekankan bahawa pelaksanaan dasar ini perlu mengambil kira faktor kejayaan
dan kesediaan seperti guru, pentadbir dan kemudahan sekolah yang memberi kesan
secaralangsung ke atas pencapaian murid. Selain itu, kajian ini juga
mencadangkan keperluan penilaian secara terperinci dan menyeluruh terhadap
program penambahbaikan BI yang sedang dan akan dilaksanakan.
Berikutan daripada trend pencapaian BI PMR dan SPM yang semakin menurun dan
merujuk hasil dapatan dan cadangan kajian BPPPDP (2012), tinjauan terhadap
kesediaan pihak pelaksana dasar yang terdiri daripada pengetua, guru dan murid
dalam menjayakan Dasar Wajib Lulus Bahasa Inggeris 2016 telah dijalankan. Hasil
daripada tinjauan ini bukan sahaja dapat membantu mengenal pasti isu yang
timbul terutamanya di peringkat sekolah yang dapat menghalang kejayaan dasar
tersebut, malah secara tidak langsung dapat membantu pihak pelaksana dasar
meningkatkan peratus kelulusan Bi sejajar dengan hasrat Dasar Wajib Lulus
Bahasa Inggeris SPM 2016. Tindak susul ini bertujuan untuk meninjau peranan
pihak penggubal dasar dalam membantu pihak sekolah dalam melaksanakan dan
seterusnya menjayakan Dasar Wajib Lulus peringkat SPM mulai 2016. Secara khusus
tujuan tindak susul adalah untuk:
i) mendapatkan pandangan dan senario sebenar tentang kesediaan pihak
pelaksana (pihak pentadbir, guru dan murid) melaksanakan Dasar Wajib Lulus BI
mulai tahun 2016.
ii) mengenal pasti isu dan cabaran yang dihadapi oleh pihak sekolah dalam
melaksanakan dan menjayakan dasar Wajib Lulus BI.
iii) memberi input kepada perancang dan pemutus dasar bagi membantu pihak
sekolah menjayakan dasar wajib lulus BI dan seterusnya meningkatkan peratusan
lulus BI.
iv) memberi input kepadaperancang dan pemutus dasar bagi membantu
meningkatkan potensi pelajar untuk lulus BI dan
v) memberi input kepada panel pakar Majlis Penarafan Standard dan Kualiti
BI berkaiitan isu, cabaran dan cadangan bagi membantu meningkatkan potensi
murid lulus BI.
Selain sekolah menengah di Sarawak, temu bual dengan pelaksana, iaitu pihak
pengurusan sekolah, guru BI dan murid jugadilaksanakan di negeri yang
dikenalpasti sebagai negeri yang mempunyai peratusan tinggi dalam pencapaian BI
Band 6, iaitu Sabah, Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis. Secara keseluruhan,
pelaksana dasar melaksanakan pelbagai inisiatif di dalam dan di luar bilik
darjah untuk meningkatkan tahap pencapaian BI seperti English Clinic, Spelling Bee, English Month, English Week dan English
Camp. Walaupun Bi berada di Band 5
dan Band 6, terdapat sekolah yang terpilih untuk menyertai dan memenangi pertandingan yang dianjurkan di
pelbagai peringkat seperti Johan Choral Speaking peringkat Daerah. Malah
sebuah sekolah telah berjaya meningkatkan tahap pencapaian Bi daripada Band 7
ke Band 6.5. Selain itu terdapat juga pihak pentadbiran yang memberi sokongan positif seperti
menggalakkan pembudayaan pertuturan dalam BI di sekolah, mewajibkan semua murid
dan guru bertutur bahasa inggeris di sekolah setiap hari dengan slogan No English, No Service dan menambah
waktu pengajaran BI kepadaenam waktu.
Wallahu ’alam
Koleksi Brif Isu Dasar Pendidikan 2012-2015
Sektor Dasar, BPPDP, KPM
ms 39-42
No comments:
Post a Comment