Monday, February 13, 2017

Az-Zahir


Asma ul-Husna ke-75

Az-Zahir ertinya Allah Maha Nysta, Maha Menyatakan sebagaimana firmanNya bermaksud:

(Dia adalah Tuhan) Yang mengetahui yang gaib, maka Dia tidak memperlihatkannya kepada seorang pun tentang yang ghaib itu.
(Al-Jinn:26)

Maha Nyata

Secara linguistik, az_Zahir berasal dari zhuhur, manisfestasi, penampakan, pengamatan dan seterusnya. Ia bererti sesuatu yang tersembunyi yang kemudian menampakkan diri. Ia pun memiliki pengertian kemenangan. Makna ini terdapat dalam surah AsSaff ayat 14 bermaksud.....maka mereka berjaya, yakni dalam kedudukan dan darjat yang tinggi.

Az-Zahir juga bererti punggung, lawan dari bathn, perut. Dengan demikian, sesuatu yang zahir adalah lawan dari sesuatu yang batin. Ia juga bermakna binatang-binatang yang biasa digunakan untuk mengangkut manusia dan barang-barang di atas punggung

Sesuatu zahir sangatlah kuat. Menurut hadis : Tiada satu ayat pun dalam al-Quran suci melainkan ia memiliki pengertian lahirnya dan pengertian batinnya.

Sesuatu yang nampak adalah perkataan dan sesuatu yang tersembunyi adalah pengertiannya. Ia juga bererti bacaan atau ungkapan lawan dari pemahaman dan pengetahuan.

Sifat Allah az-Zahir mempunyai lebih dari satu tafsiran:
1. Dia menundukkan ciptaanNya
2. Dia mengetahui segala sesuatu yang tampak, sebagaimana sifat al-Bathin, ertinya Dia mengetahui segala sesuatu yang gaib.
3. Dialah az-Zahir kerana banyaknya bukti yang mempersonakan dan keterangan-keterangan yang mencerahkan yang membenarkan keagunganNya.

Allah adalah al-Bathim (Yang Maha Tersembunyi), jika dicari melalui indera-indera (lahir) dan imajinasi.Dia az-Zahir, jika dicari melalui khazanah akal dan pemikiran. WujudNya yang samar bagi akal walau WujudNya sedemikian Nyata, kerana kekuatan bukti seperti itu. WujudNya yang Nyata adalah alasan mengapa Dia Tersembunyi, dan CahayaNya pun sama (terangnya) sehingga menghalang kilauNya: apa sahaja yang melampaui batasnya berubah menjadi lawannya.

Dia tersembunyi , jika orang mencari tahu akan Dia dengan menggunakan indera-indera fizikalnya. Indera-indera tadi terkait dengan apa yang tampak, seperti warna kulit, (bentuk) fizikalnya dan lain-lain.

Terbuka terus terang

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang ketujuhpuluh lima dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah bersifat terbuka dan berterus terang, tidak menyembunyikan sesuatu yang merupakan fakta atau kebenaran.

Sesungguhnya, seseorang disebut manusia bukan sahaja kerana warna kulitnya. Walaupun warna kulit atau separuh bahagian tubuhnya diubah, ia tetap satu dan sama. Sebenarnya, bahagian-bahagian tubuh seseorang di saat ia menua tidaklah sama ketika ia muda. Organ-organ tubuh itu niscaya mengalami banyak perubahan sejalan dengan berlalunya waktu dan diganti dengan cara serupa pada organ-organ tersebut melalui makanan.Jati dirinya, bagaimanapun tidaklah berubah. Jati diri seperti itu tersembunyi dari indera, namun sangat terang bagi fikiran dan akal.

Oleh itu berterus teranglah dalam segala perkara sebagaimana Allah itu bersifat az-Zahir, tidak tersembunyi dan mudah diimani dengan keyakinan dan logik. Sebagaimana organ-organ tubuh kita juga nyata dan berubah apabila kita tua, maka keimanan kita kepadaNya juga harus semakin meningkat tua (dewasa) seiring dengan perjalanan usia dan waktu.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment