Isu Pemikiran Aras Tinggi
Keputusan kajian TIMSS 2007 dan PISA 2009 yang kurang memberangsangkan
merupakan satu indikator kelemahan dalam KBAT murid Malaysia terutama kemahiran
menaakul dan menyelesaikan masalah bukan rutin. Kedua-dua kajian perbandingan
antarabangsa itu juga menunjukkan bahawa keputusan Malaysia dalam semua mata
pelajaran ( bacaan, matematik dan sains )
berada di bawah purata piawai. Laporan kajian keperluan oleh Perunding
Kestrel Education (UK) dan 21st Century School (USA) yang dibentangkan pada 2
November 2011 juga mendapati bahawa pemikiran aras tinggi dalam kalangan guru
dan murid di Malaysia amat rendah.
Pada 11 September 2012, Perdana Menteri Malaysia telah melancarkan Pelan
Pembangunan Pendidikan (PPPM 2013-2025). Satu daripada usaha menganjakkan
kualiti pendidikan ke arah bertaraf antarabangsa, PPPM mengusulkan rombakan
semula peperiksaan dan pentaksiran dengan meningkatkan tumpuan terhadap KBAT.
Menjelang tahun 2016, soalan yang menguji KBAT membentuk 80 peratus daripada
soalan UPSR dan PMR, 75 peratus daripada soalan untuk mata pelajaran teras SPM
serta 50 peratus daripada soalan mata pelajaran elektif SPM.
Pelan rombakan peperiksaan ini merupakan satu anjakan yang amat besar.
Perubahan besar perlu dilakukan.
Persoalannya sekarang, adakah perubahan ini realistik dan mampu dicapai oleh
guru-guru? Mampukah KPM menyediakan guru yang mahir mengajar menggunakan KBAT
dalam tempoh yang singkat? Mampukah guru dan murid bergerak seiring dengan
hasrat KPM bagi merealisasikan transformasi soalan peperiksaan yang lebih
cenderung berorientasikan KBAT dalam Gelombang Pertama PPPM (2013-2015)?.
Kemahiran berfikir ini berkaitan
dengan kemahiran berkomunikasi secara bertulis dan lisan. Dengan bilangan murid
yang ramai, iaitu 40 orang atau lebih, apakah cabaran dan kekangan yang bakal
timbul dalam bilik darjah? Masalah ini lebih rumit bagi sekolah-sekolah yang
mempunyai guru yang kurang pengetahuan dan kemahiran dalam mengaplikasikan
KBAT, tahap motivasi murid yang rendah dan sumber rujukan yang terhad.
Wallahu ’alam
Koleksi Brif Isu Dasar Pendidikan 2012-2015
Sektor Dasar, BPPDP, KPM
ms 9
No comments:
Post a Comment