Inisiatif KPM
Pada 27 Julai 2011 KPM dan Agensi Inovasi Malaysia di bawah Jabatan Perdana
Menteri telah bersetuju melaksanakan program i-Think. Program ini dimulakan dengan 10 buah sekolah rintis pada
tahun 2012, diperluaskan kepada1,000 buah sekolah pada tahun 2013 dan
seterusnya dilaksanakan oleh semua sekolah pada tahun 2014. Program i-Think merupakan satu program yang
bertujuan memperingkatkan dan
membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan murid ke arah menghasilkan murid
berinovatif. Guru dan murid menggunakan alat berfikir ini dalam pengajaran dan
pembelajaran di samping melaksanakan aktiviti KBAT.
Selain itu, Bahagian Pendidikan Guru juga menubuhkan makmal bagi merancang,
menyelaras dan menyediakan pelan peluasan latihan guru yang mengandungi elemen
pemikiran aras tinggi berdasarkan peruntukan tambahan dalam pengumuman bajet
2013.
Cadangan inisiatif tambahan
Penerapan kemahiran pemikiran berfikir dalam kalangan murid memerlukan guru
yang berkemampuan membimbing mereka mengoptimumkan kemampuan berfikir. Ke arah
usaha merealisasikan pembudayaan KBAT, guru pelatih Institut Pendidikan Guru
dan guru-guru dalam perkhidmatan harus didedahkan dengan domain kandungan dan
domain kognitif dalam kerangka pentaksiran antarabangsa seperti TIMSS, PISA,
PIRLS dan sebagainya. Berdasarkan domain tersebut guru-guru boleh menganalisis
item-item pentaksiran dan seterusnya membina item-item sendiri berdasarkan
standard antarabangsa.Latihan seperti ini dapat membiasakan mereka dengan
kaedah penyoalan yang memerlukan pemikiran aras tinggi yang diguna pakai di
dalam bilik darjah kelak.
Satu seminar tahunan bertema, Amalan Terbaik Pengajaran dan Pembelajaran
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi juga perlu diadakan setiap tahun. Seminar ini
boleh juga dijadikan satu sidang pertemua antara guru-guru untuk berkongsi
maklumat dalam usaha menambah baik kemenjadian murid dalam kemahiran berfikir
aras tinggi.
Kesimpulan
Kualiti pendidikan ialah satu elemen yang amat penting dalam menentukan
peningkatan berterusan prestasi murid seperti yang dihasratkan dalam PPPM
2013-2025. Sehubungan dengan itu, kanak-kanak yang berupaya menguasai teras
kemahiran intelektual seperti KBAT dapat memperolehi peluang yang lebih luas
untuk berjayadalam perubahan ekonomi dan teknologi yang pantas dalam masyarakat
global hari ini.
Wallahu ’alam
Koleksi Brif Isu Dasar Pendidikan 2012-2015
Sektor Dasar, BPPDP, KPM
ms 9-10
No comments:
Post a Comment