Cadangan transformasi
Kerajaan Hong Kong dalam melaksanakan cadangan transformasi ini mempunyai
tiga hala tuju utama, iaitu:
i. mengurangkan fokus dan
beban peperiksaan
ii. menyediakan ruang dan
peluang bagi murid membina potensi dan terlibat dalam aktiviti pembelajaran
yang bermakna dan
iii. menyediakan ekuiti
dalam pendidikan
Konsep dan cadangan pelaksanaan transformasi di Hong Kong dilaksanakan oleh
Education Commission yang terdiri
daripada pakar pendidik dari sekolah dan institusi pendidikan.
Kajian semula sistem pendidikan Hong Kong dilaksanakan pada 1998 dan
pelaksanaan transformasi struktur 6-3-3 bermula pada 2000 secara
berperingkat-peringkat. Antara perkara yang dicadangkan:
i. mempertingkatkan kualiti prasekolah (2001)
ii. perubahan dalam kurikulum yang berpaksikan kepada pembentukan murid
yang holistik (2000)
iii. mengurangkan subjek peperiksaan tanpa mempertaruhkan standard (2000)
iv. pengukuhan pentaksiran berasaskan sekolah (2000)
v. ATT dimansuhkan (bermula dengan kohort 2000)
vi. pengenalan struktur 3 tahun peringkat menengah atas (2002)
vii. HKCEE dan HKALE digantikan dengan satu peperiksaan umum iaitu Hong
Kong Diploma of Senior Education (2012) dan
viii. perubahan struktur akademik bagi program ijazah sarjana muda dari 3
tahun ke 4 tahun, mana-mana bersesuaian (2012)
Anggaran awal kos penstrukturan sistem pendidikan di Hong
Kong
3 tahun Senior Academic Structure:
- (non-recurrent) $3,848 bil
- (recurrent) $1,539 bil
Penambahan 1 tahun bagi program di peringkat ijazah menjadi empat tahun
- (non-recurrent) $7.2 bil
- (recurrent) $2.3 bil
Transformasi yang dijalankan olehn
negara Hong Kong mengambil kira pengalaman dari luar negara dan pendapat umum
melalui beberapa siri libat urus: Extensive Consultation and Pooling of Wisdom
bermula pada tahun 1998 hingga Julai 2000.
Perancangan bagi transformasi pendidikan di Hong Kong mengambil kira
beberapa keutamaan bagi menentukan masa yang diperlukan untuk tujuan
pelaksanaan. Setiap fokus transformasi mengambil masa tiga hingga empat tahun
perancangan sebelum pelaksanaannya.
Impak kepada perubahan sistem
* Perubahan daripada aspek pembelajaran
* Guru yang lebih inovasi
* Active learners
* PIRLS 14th 2001 to 2nd 2006
* Pencapaian yang konsisten dalam PISA dan TIMSS
Kesimpulan
* Inisiatif 48 PPPM (2013-2025) tidak boleh dilaksanakan secara
berdikit-dikit kerana perubahan kepada struktur akademik memerlukan perubahan
kurikulum, pentaksiran dan latihan keguruan serta penambahan kepada
infrastruktur.
* Setiap cadangan perubahan yang dilaksanakan di negara Hong Kong diberi
masa selama tiga hingga lima tahun bagi memantapkan perancangan terutama
daripada aspek fizikal, kewangan dan sumber manusia.
* Perubahan sistem persekolahan di Hong Kong dijadikan asas kepada pelan
pendidikan negara Hong Kong dan perubahan dari aspek kurikulum, pentaksiran,
infrastruktur, kapasiti guru dan tempoh pengajian di universiti dibentuk dengan
mengambil kira struktur baharu yang diperkenalkan.
* Setiap inisiatif diberi masa interim tiga hingga lima tahun dan
konsultasi awam dilaksanakan melalui green
paper dan satu laporan yang terperinci dikeluarkan bersama-sama whire paper sebelum satu dasar baharu
digubal.
Wallahu ’alam
Koleksi Brif Isu Dasar Pendidikan 2012-2015
Sektor Dasar, BPPDP, KPM
ms 12-13
No comments:
Post a Comment