Asma ul-Husna ke-71
Al-Muqaddim ertinya Allah Maha Mendahulukan dan Zat yang mendahulukan
sebagaimana firmanNya bermaksud:
Kemenangan yang dengan
sebabnya Allah mengampunkan salah dan silapmu yang telah lalu dan yang
terkemudian, dan menyempurnakan nikmatNya kepadamu serta menambahkanmu hidayah
ke jalan yang lurus (dalam mengembangkan Islam dan melaksanakan
hukum-hukumnya).
(al-Fath:2)
Maha Mendahulukan
Secara linguistik, taqdim akar kata dari sifat ini bermakna memajukan,
mengangkat atau mendahulukan. Al-Muqaddim, ertinya Zat yang menghadirkan
benda-benda yang menempatkan mereka di tempat yang benar. Barangsiapa yang
berhak untuk dimajukan, didahulukan atau dikurniakan atas yang lain, Yang Maha
Kuasa, menaikkan peringkat atau kedudukannya. Dan Dia memajukan taraf kehidupan
manusia,masing-masing menurut keikhlasan
dalam beribadah kepadaNya, melindungi mereka dari kejatuhan pada
kederhakaan kepadaNya.
Al-Muqaddim sejak awal waktu mengangkat orang-orang yang Dia cintai dan
menjadikan mereka bahagia melalui pengetahuan yang benar dan keputusan yang
logik. Dia lebih menyukai orang-orang yang tahu daripada yang tidak. Dia
membuka pintu-pintu iman bagi setiap orang. Dia mengutamakan manusia-manusia
(tertentu) daripada yang lain, (dengan) menjadikan mereka sebagai para imam.
Dan Dia mendahulukan, lebih mengutamakan, memberi kurnia para ulama atas
orang-orang bodoh, menjadikan kelompok pertama seperti bintang gemintang yang
menghidayahi orang lain kepada kebajikan. Dia telah mendahulukan rasulullah saw
dari sejak awal dan akan mendahulukannya pada akhirnya di akhirat.
Nabi Muhammadsaw yang paling mulia dari semua nabi, sebagaimana kaum muslim
memuliakannya, meraihkan suatu kedudukan tertinggi dari nabi ulul ’azhmi. Setelah
mereka adalah para wali Allah (awliya’)
yang kedudukannya tidak kurang dari para nabi as.
Dengan demikian al-Muqaddim mengutamakan siapa saja yang dia kehendaki
berdasarkan kesolehan seseorang dan kekerapannya bertaubat kepadaNya, kepada
jalanNya, menjadikan mereka benar. Dia mengabulkan permohonan-permohonan mereka
dengan baik. Al-Muqaddim menaikkan darjat manusia yang menyembahNya (dalam
kehidupan ini juga dalam kehidupan yang akan datang, melindungi mereka dari
kederhakaan atau azabNya.
Memulakan sesuatu
Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang ketujuhpuluh satu
dengan bercermin padaAsma ul-Husna ialah memulakan atau mempelopori segala
sesuatu aktiviti sama ada dalam urusan dunia mahupun urusan akhirat.
Dengan merujuk dan bercermin kepada sifat al-Muqaddim ini, setiap muslim
akan sentiasa berfikiran maju ke hadapan dan mengerahkan seluruh kemampuan dan
aktivitinya untuk menjadi orang yang paling terkehadapan dalam segala segi.
Syeikh al-Musawwi Khusairi mengatakan bahawa al-Muqaddim adalah sifat Allah
yang Maha Mendahulukan sebagai satu bentuk noktah kekuasaan yang mutlak dan
tidak dapat disaingi oleh mana-mana makhlukNya. Akan tetapi makhlukNya dapat bercermin
dengan sifat ini untuk menjadi orang yang awwalum
(yang pertama) dalam mengerjakan kebaikan.
Wallahu ’alam
Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan
Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010
No comments:
Post a Comment