Wednesday, July 24, 2013

Abu al-Darda’ Ra



Abu Darda’ iaitu Uwaimir Abu Darda’. Beliau masyhur dengan kuniyahnya dan juga masyhur dengan namanya. Namun, ulama berselisih mengenai namanya, ada yang mengatakan Amir, manakala Uwaimir adalah laqab kepada dirinya.

Amr bin al-Ghalas berkata: Ulama telah berselisih mengenai dengan nama ayahnya. Ada yang mengatakan Amir atau Tha’labah atau Abdillah atau Zaid dan ayahnya Ibn Qais bin Umaiyah bin Amir bin Adi bin Ka’ab bin al-Khazraj al-Ansari al-Khazraji.

Abu Syahr berkata daripada Said bin Abdul Aziz : Beliau memeluk Islam pada peperangan Badar dan menyertai peperangan Uhud. Ibn Hibban mengatakan bahawa Muawiyah menyuruh Abu Darda’ menjadi qadi di Kota Damsyiq pada zaman pemerintahan Umar.

Beliau meriwayatkan daripada nabi saw, Zaid bin Thabit, Aisyah, Abi Umamah dan Fudhalah bin Ubaid. Yang meriwayatkan daripadanya pula ialah anaknya, Bilal dan isterinya, Ummu al-Darda’, Abu Idris al-Khaulani, Suwaid bin Ghaflah, Jubair bin Nufair, Zaid bin Wahab, Alqamah bin Qais dan lain-lain lagi.

Abu Syarhr mengatakan beliau meninggal dunia pada zaman pemerintahan Uthman ra. Ibn Abd al-Bar berkata: Beliau meninggal selepas peperangan Sifin. Yang rajah di sisi ahli hadis, beliau meninggal pada zaman pemerintahan Uthman ra.

Wallahu a’lam.

Al-Lu’lu Lil Mukminin Jld 2
Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

No comments:

Post a Comment