Monday, July 15, 2013

Abdullah bin Salam RA



Abdullah bin Salam bin al-Harith Abu Yusuf. Beliau daripada Yahudi Bani Qainuqa’. Dikatakan namanya al-Husin kemudian nabi saw menukarnya, inilah yang dijazamkan oleh al-Tabari.

Antara yang meriwayatkan hadis daripadanya ialah anaknya Muhammad dan Yusuf dan dikalangan sahabat pula ialah Abu Hurairah, Abdullah bin Ma’qal, Hunais, Abdullah bin Hanzalah, Qarsyah bin al-Harr, Qais bin Ubbad dan lain-lain.

Beliau memeluk Islam pada permulaan Hijrah nabi saw ke Madinah. Ada pendapat mengatakan beliau memeluk Islam pada tahun 8 Hijrah sebagaimana yang disebut oleh Ibn al-Burki. Antara riwayatnya yang masyur ialah tatkala nabi saw sampai di Madinah aku bersama orang yang memerhatikannya dan ternyata mukanya bukan muka pembohong, kemedian aku mendengar Baginda bersabda: Sebarkan salam, beri makan kepada orang dan solat pada waktu malam ketika manusia sedang tidur, nescaya kamu masuk syurga dengan sejahtera. Selain Abdullah bin Salam diriwayatkan di Madinah terdapat seramai 29 orang pendita Yahudi yang telah beriman kepada nabi saw. Beliau meninggal dunia di Kota Madinah pada tahun 43 Hijrah.

Wallahu a’lam.

Al-Lu’lu Lil Mukminin Jld 2
Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

No comments:

Post a Comment