Friday, July 12, 2013

Abdullah bin Amru R.Anhuma



Abdullah bin Amru bin al-As bin Wail bin Hasyim bin Said bin Saham bin Amru bin Hasis bin Ka’ab bin Luay al-Qurasyi al-Sahmi, Abu Muhammad. Pendapat lain mengatakan : Abu Abdul Rahman. Beliau dinamakan dengan al-As sebagaimana nama datuknya, kemudian nabi saw mengubahnya dengan nama Abdullah.

Beliau merupakan salah seorang sahabat terawal memeluk Islam, dan yang banyak meriwayatkan hadis. Beliau meriwayatkannya daripada rasulullah saw, Umar, Abu Darda’, Muaz, Ibn Auf dan ayahnya sendiri Amr. Abu Nu’aim berkata : Telah meriwayatkan daripadanya di kalangan sahabat ialah Ibn Umar, Abu Umamah, al-Miswar, al-Said bin Yazid, Abu Tufail dan ramai di kalangan tabiin. al-Hafiz Ibn Hajar dala kitabnya al-Isabah berkata: Mereka yang meriwayatkan daripadanya ialah Said bin al-Musaiyib, Urwah, Tawus, Amru bin al-As, Abu al-Abbas al-Syair, Ata’ bin Yasar, Ikrimah, Yusuf bin Malik, Abu Zur’ah dan ramai lagi.

Beliau memeluk Islam lebih dahulu daripada bapanya dan perbezaan umur antara dia dan bapanya hanya 12 tahun sebagaimana yang dikeluarkan al-Bukhari. Beliau meninggal dunia di Kota Syam pada tahun 65 Hijrah dalam usia 72 tahun. Kata al-Barqi : Dikatakan beliau meninggal dunia di Kota Mekah ada pendapat mengatakan di kota Taif dan ada yang mengatakan di Mesir.

Wallahu a’lam.

Al-Lu’lu Lil Mukminin Jld 2
Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

No comments:

Post a Comment