Friday, November 23, 2012

Raja’ bin Haiwah ( 2 )


Raja’ bin Haiwah pernah menjawat jawatan penasihat kepada beberapa orang khalifah Bani Umayyah. Bermula daripada Abdul Malik bin Marwan hinggalah ke zaman Umar bin Abdul Aziz. Walau bagaimanapun, hubungan rapatnya dengan Sulaiman bin Abdul Malik dan Umar bin Abdul Aziz berbeza sama sekali dengan hubungannya dengan khalifah-khalifah yang lain.

Faktor yang menyebabkan para khalifah Bani Umayyah tertarik dengan Raja’ ialah pandangannya yang bernas, nasihatnya yang tulus, niatnya yang ikhlas dan kebijaksanaannya dalam menyelesaikan semua perkara. Apa yang paling utama ialah sikapnya yang tidak mengharapkan habuan daripada para khalifah. Berbeza sama sekali dengan orang-orang lain yang sentiasa mencari kesempatan.
 
Hubungan yang wujud antara Raja’ dengan para khalifah Bani Umayyah merupakan suatu anugerah Allah kepada mereka. Malah ia adalah suatu limpah kurniaNya untuk mereka. Raja’ memainkan peranan dalam mengajak para khalifah ini melaksanakan tanggungjawab mereka dengan baik. Beliau membimbing mereka supya melalui jalan yang betul.

Beliau juga berperanan menyekat mereka daripada terjerumus dalam segala unsur yang tidak baik dan menunjuk mereka jalan yang benar dan memberi mereka galakan supaya mereka memanfaatkannya. Beliau juga menunjuk ajar mereka jalan yang tidak betul dan membimbing mereka supaya tidak melaluinya. Segala nasihat yang diberikan hanyalah kerana Allah dan rasulullah saw serta demi kepentingan umat Islam.

Ada suatu peristiwa yang membuka jalan untuk Raja’ bin Haiwah berhubung rapat dengan para khalifah. Malah peristiwa ini menggariskan peranan yang perlu dimainkannya bersama para khalifah. Peristiwa ini diceritakan oleh beliau sendiri :

Suatu ketika, saya berada bersama -sama Sulaiman bin Abdul Malik di tengah-tengah orang ramai. Ketika itu, saya terlihat seorang lelaki sedang berjalan menuju ke arah kami dari tengah-tengah kesesakan itu. Rupa parasnya kelihatan baik dan mulia. Orang ini berjalan di celah-celah orang ramai. Saya sangka dia mahu menemui khalifah. Namun sangkaan saya meleset apabila dia mula merapati saya. Dia berdiri di sebelah saya dan mengucapkan salam kepada saya.

Orang itu kemudiannya berkata : Wahai Raja’, engkau sebenarnya sedang diduga untuk berada bersama lelaki ini. Sambil tangannya menunjuk ke arah khalifah.

Berdampingan dengan orang ini akan membawa engkau kepada keuntungan atau bencana yang besar. Jadikanlah kesempatan untuk mendampingi mereka ini sebagai suatu keuntungan untuk kamu dan untuk seluruh manusia. Sedarlah wahai Raja’, bagi orang yang berkuasa, jika ada seseorang yang tidak berkemampuan datang kepadanya untuk meminta bantuan tetapi dia tidak membantunya, sesungguhnya pada hari dia menemui Allah kelak, dia pasti akan dipertanggungjawabkan.

Ingatlah wahai Raja’, sesiapa yang membantu saudara muslimnya sesungguhnya Allah akan membantunya. Sedarlah wahai Raja’, antara amalan yang paling disukai oleh Allah ialah apabila seseorang itu menggembirakan hati saudara muslimnya.

Ketika saya sedang mendengar dengan penuh perhatian setiap kata-kata lelaki itu dan berharap agar dia memanjangkannya, tiba-tiba khalifah memanggil saya. Di mana Raja’ bin Haiwah?.

Saya di sini wahai khalifah. Saya cepat-cepat menjawab sambil berpaling ke arah khalifah.

Khalifah bertanya suatu masalah dan sebaik sahaja saya selesai menjawabnya, saya pun menoleh ke arah lelaki tadi tetapi saya tidak menemuinya. Saya pun mencari-cari di sekeliling tempat itu, tetapi saya tidak temui.

Wallaahu a’lam.

(  37 kisah kehidupan tabi’in; Dr Abdul Rahman Ra’fat al-Basha )

No comments:

Post a Comment