Sunday, November 11, 2012

Putera Andalus 1


Sebaik sahaja Amirul Mukminin dan Khalifah al-Rashid yang kelima, Umar bin Abdul Aziz membersihkan tangannya daripada debu pusara Sulaiman bin Abdul Malik, dia terus meneliti semula setiap gabenor yang pernah dilantik, sama ada perlu dilantik semula atau dipecat.

Salah seorang yang dilantik ialah al-Samah bin Malik al-Khaulaani, al-Samah dilantik untuk memerintah Andalus dan wilayah-wilayah sekitarnya termasuk Perancis.

Gabenor yang baru dilantik ini pun berangkat ke bumi Andalus. Apabila tiba di sana dia mula mencari pegawai-pegawai yang berkeperibadian baik dan jujur untuk membantunya. Dia bertanya kepada mereka yang berada di kelilingnya: Masih adakah tabiin yang hidup di negeri ini?

Ya, wahai gabenor. Masih ada seorang tabiin agung bersama kami iaitu Abdul Rahman bin Abdullah al-Ghafiqi.( Dialah Putera Andalus yang dimaksudkan dalam penulisan ini )

Mereka memberitahu al-Samah tentang ilmu Abdul Rahman berkenaan Kitab Allah dan sunnah Rasulullah saw, tentang pengalamannya di medan jihad dan kesungguhannya untuk mati syahid. Begitu juga tentang kezuhudannya menolak kesenangan dunia. Salah seorang daripada mereka mencelah; Dia pernah bertemu dengan sahabat agung, Abdullah bin Umar bin al-Khattab ra dan banyak mempelajari ilmu daripadanya. Malahan dia begitu terpengaruh dengan Abdullah bin Umar ra.

Al-Samah bin Malik al-Khaulaani menjemput Abdul Rahman al-Ghafiqi menemuinya. Kedatangan Abdul Rahman disambut dengan penuh penghormatan. Dia dipersilakan duduk berdekatan dengannya. Kemudian al-Samah mengajukan pelbagai masalah yang dihadapinya. Al-Samah meminta nasihatnya dalam segala masalah. Di samping itu al-Samah juga menguji Abdul Rahman untuk mengetahui sejauhmana kemampuannya.

Al-Samah dapati Abdul Rahman al-Ghafiqi jauh lebih hebat daripada yang diceritakan. Oleh itu dia menawarkan Abdul Rahman jawatan penting di Andalus.

Namun Abdul Rahman dengan lembut berkata : Wahai Gabenor, saya ini rakyat biasa. Saya datang ke negeri ini untuk berada di barisan hadapan tentera Islam. Saya telah mewakafkan diri saya ini untuk mencari keredaan Allah. Saya hunuskan pedang saya ini untuk menegakkan kalimah Allah di muka bumi. Dengan izin Allah, engkau akan dapati saya akan sentiasa bersamamu selagi engkau berada di atas kebenaran. Saya adalah orang yang paling mentaatimu selagi engkau mentaati Allah dan rasulNya, kecuali dalam soal yang membabitkan kuasa dan kedudukan.

Wallahu a’alam.

( 37 Kisah kehidupan Tabi’in; Dr. Abdul Rahman Ra’fat al-Basha 2003)

No comments:

Post a Comment