Monday, November 12, 2012

Al-Quran


Jangan jauhi Al-Quran walaupun pemerintah menjauhinya

Muaz bin Jabal memberitahu bahawa dia pernah mendengar Rasulullah saw berkata : Terima pemberian sekiranya ia adalah hadiah. Tetapi sekiranya ia adalah sogokan bagi melepaskan hutang, jangan kamu menerimanya. Menolak rasuah seperti ini tidak akan menyebabkan kamu miskin atau papa. Ingatlah, roda kehidupan Islam itu sentiasa bergerak. Oleh itu, bergeraklah bersama al-Quran di mana sahaja dunia ini berputar. Ingatlah, al-Quran dan pemerintah sering berpisah, tetapi jangan kamu berpisah daripada al-Quran.

Ingat, akan muncul di kalangan kamu pemimpin-pemimpin yang membuat keputusan yang hanya menguntungkan mereka dan tidak menguntungkan kamu. Sekiranya kamu menderhakai mereka, pasti mereka membunuh kamu, dan sekiranya kamu mentaati mereka, kamu akan mereka sesatkan.

Mereka bertanya, Wahai rasulullah, apa yang harus kamu lakukan ketika itu?

Rasulullah saw menjawab; Lakukan apa yang pernah dilakukan oleh pengikut Nabi Isa, Putera Mariam. Mereka dibelah dengan gergaji dan disalib pada kayu. Kematian mereka adalah lebih baik daripada hidup dalam keadaan menderhakai Allah.

( Direkodkan oleh at-Tobari )

Wallahu a’alam.

 (Khutbah Rasulullah; Rohidzir Rais 2011)

No comments:

Post a Comment