Thursday, November 1, 2012

Aku manusia


Aku manusia mahu kembali padamu
kembali seperti fitrah kejadianku
aku manusia tidak luput
dari salah, lupa, sombong, tidak mahu merendah.

Shaitan itu bangga akan dirinya
akulah paling baik
segala sempurna
tidak aku terasa terhina
kufur kepadaNya
Adam dan Hawa terusir dari surga.

Aku manusia terlalu menganiaya diri
kekal hina, lemah merintih hati nurani.

Aku manusia berbuat jahat
berhati luka, kotor , dosa
busuknya tidak bersih jiwa.
parahnya akan mematikan semua.

Mata melihat setiap yang tercela
telinga mendengar omongan sia-sia
lidah kehilangan banyak istighfar.

Jangan khianatku memukul sabar
kaki ulang berulang berpergian
perut menumbuhkan daging haram
aurat terbuka tercalar penghormatan.

Aku manusia bukan syaitan terkutuk
aku manusia tidak luput dari salah
tetapi Engkau Maha Penerima Taubat
lagi pun Engkau Maha Penyayang
maka ku mohon seperti maksud FirmanMu :
Dan barangsiapa yang berbuat kejahatan
atau menganiaya diri sendiri,
kemudian ia memohon ampun kepada Allah
nescaya ia mendapat Allah Maha Pengampun lagi
Maha Penyayang (An-nisaa’  4:110)

Hai orang-orang yang beriman
bertaubatlah kepada Allah setulus hati,
semuga Tuhanmu menghapus dosa-dosamu
dan memasukkan kamu ke dalam syurga
yang mengalir di bawahnya sungai-sungai (At-Tahriim 66:8)

Aku manusia bukan shaitan terkutuk.

A.Aziz Deraman

No comments:

Post a Comment