Sunday, February 6, 2011

Surah An-Naas

Lima ayat – turun di Mekah

Oleh A. Hassan

Dengan nama Allah, Pemurah, Penyayang

Keterangan :

Erti  maksudnya dan pelajaran yang kita dapat dari Bismillah itu telah tersebut dipermulaan surah Al-Fatihah.

1. Katalah :
    Aku berlindung dengan Pemelihara manusia

2. Raja manusia

3. Tuhan manusia

Keterangan :

Maksudnya, hendaklah engkau berlindung diri kepada Tuhan yang memelihara manusia yang jadi Raja bagi manusia, yang jadi Tuhan bagi manusia.

Pelajaran yang kita dapat dari ayat itu ;

Di dalam hal bekerja, berusaha, mencari dan menghasilkan keperluan hidup kita hendaklah kita berserah dan berlindung diri kepada Allah kerana Ialah Rabbin-nas : Pemelihara manusia dengan pemberianNya dan rezekiNya yang tidak putus-putus. Kita berlindung begitu supaya kita tidak tergelincir daripada cara dan jalan yang benar

Di dalam hal kekuasaan, kerajaan dan pemerintahan, tidak ada siapa-siapa yang patut kita menundukkan diri kepadanya melainkan Allah kerana Ialah Malikin-nas : Raja bagi manusia. Yang memerintah manusia dengan hukum-hukum agamaNya yang adil dan suci.

Di dalam hal beribadat dan bertuhan tidak lain yang patut kita mengharap melainkan Allah kerana Ialah Ilahin-nas : Tuhan bagi manusia Yang telah menurunkan agamaNya yang mengandungi pengajaran bagaimana cara kita mesti beribadat kepadaNya buat mendapatkan kebersihan dan kesucian zahir dan batin kita di dunia serta kejayaan di akhirat.


4. Daripada kejahatan pembisik yang menunggu-nunggu peluang

5. yang membisik-bisik di hati manusia

6. daripada jin dan manusia

Keterangan :

Perkataan Al-Waswas itu ertinya pembisik dan maksudnya disini ialah seseorang atau sesuatu kekuatan yang membisik atau mengajak kita berbuat sesuatu kejahatan atau berbuat sesuatu perkara yang akan membawa kita kepada kejahatan atau berbuat sesuatu hal yang akan membawa kita kepada kekeliruan di dalam hal i’tiqad.

Perkataan Al-Khannas itu maknanya penunggu peluang. Seseorang atau sesuatu kekuatan yang menunggu waktu yang dirasainya baik buat memasukkan sesuatu ajarannya di hati-hati manusia.

Perkataan Al-Jinnati maksudnya di sini ialah jin, syaitan, iblis dan lain-lain makhluk yang tak dapat dilihat dengan mata biasa yang berkekuatan pada mengacau dan menggelincirkan hati manusia.

Tiga ayat ini bersama tiga ayat yang dahulu erti maksudnya begini : Katalah : Aku berlindung diri kepada Allah yang Memelihara manusia, Yang jadi Raja manusia. Yang jadi Tuhan yang patut disembah oleh manusia, daripada kejahatan jin dan manusia yang menunggu peluang kelalaian buat membisikkan kejahatan atau kekeliruan di hati-hati manusia.

Kejahatan yang dibisikkan kepada manusia itu ada macam-macam :

Yang  pertama, kejahatan yang terang seperti : dusta tipu, curi, zina dan lain-lain maksiat yang nyata tersebut larangannya di agama. Begitu juga tentang kejahatan meninggalkan salah satu ibadat atau suruhan agama.

Bisikan kejahatan yang seperti itu bukan yang dimaksudkan betul-betul oleh ayat tadi kerana semuanya itu dapat kita tolak dan wajib kita tolak dengan ikhtiar kita tetapi tidak ada halangan kita sertakan dengan permintaan.

Yang kedua, kejahatan yang datangnya dari jalan kebaikan iaitu umpama dibisikkan kepada kita urusan yang zahirnya pada pandangan kita baik tetapi sesudah kita kerjakan, jadi kecelakaan atau kerosakan bagi kita di dalam hal keduniaan, ibadat atau i’tiqad atau sesudah kita kerjakan kita tertarik kepada apa-apa yang tidak diredhai oleh Allah.

Bisikan kejahatan yang begini, satu daripada yang dimaksudkan oleh ayat tadi kerana kejahatan yang datangnya melalui jalan kebaikan itu sudah tentu tak dapat kita tolak dia dengan ikhtiar kita.

Dari bisikan kejahatan yang seperti itulah kita berlindung dari diri kepada Allah dan minta Ia jauhkan kita daripadanya.

Yang ketiga, kejahatan pada i’tiqad iaitu umpamanya dibisikkan dan diwaswaskan beberapa hal dan urusan yang menyebabkan hati kita jadi syak, waham atau ragu-ragu tentang keadaan Allah atau salah satu sifatNya atau tentang kebenaran nabi atau agama Islam.

Ini juga satu daripada bisikan kejahtan yang kita memohon Tuhan lindungkan  kita daripadanya kerana hal ini memang terlalu payah atau boleh dibilang tak dapat ditolak oleh manusia.

Ringkasan :

Dengan surah ini, Allah mengajar nabi kita, Muhammad saw atau mengajar tiap-tiap seorang pengikutnya meminta perlindungan daripada Allah di dalam urusan penghidupan, di dalam urusan kekuasaan, di dalam urusan ibadat, daripada kejahatan jin, syaitan dan manusia yang suka menganggu dan menggelincirkan hati manusia dengan macam-macam jalan yang tak dapat ditangkis oleh manusia melainkan  dengan pertolongan Allah.

( Al-Hidayah, Pustaka Aman Press 1975 )

No comments:

Post a Comment