Tuesday, February 8, 2011

Persamaan Antara Hari Raya dan Hari Kiamat

Saya perhatikan orang-orang yang merayakan hari raya dan membandingkan ia dengan hari kiamat sebab orang-orang yang akan mengerjakan sembahyang raya setelah bangun dari tidurnya mereka keluar dari rumah seperti keluarnya orang-orang mati dari kubur menuju padang Mahsyar.

Sesetengah daripada mereka ada yang berpakaian dan berkenderaan bagus, ada yang sederhana dan ada pula yang sangat hina.Begitu juga keadaan manusia pada hari kiamat nanti.

Allah swt berfirman :
Ingatlah hari (ketika) Kami mengumpulkan orang-orang yang takwa kepada Tuhan Yang Maha Pemurah sebagai utusan yang terhormat. (Maryam:85)

....akan Kami heret orang-orang yang durhaka ke neraka Jahanam dalam keadaan dahaga.
(Maryam : 86)

Rasulullah saw bersabda : Mereka akan dikumpulkan di padang Mahsyar dengan berkenderaan ataupun berjalan kaki dan ada pula yang berjalan dengan wajahnya.

Pada hari raya ada manusia yang terinjak kakinya kerana ramainya manusia. Orang-orang zalim pada hari kiamat akan diinjak-injak manusia dengan kakinya. Pada hari raya ada manusia yang kaya dan bersedekah. Begitu juga pada hari kiamat. Orang-orang yang suka berbuat baik di dunia adalah juga orang-orang yang mendapat kebaikan di akhirat.

Pada hari raya itu pula kita melihat fakir miskin dan pengemis. Begitu juga pada hari pembalasan. Allah sudah mempersiapkan syafaat bagi orang-orang yang berbuat dosa besar. Ada yang tidak dikasihani :

Kami tidak mempunyai pemberi syafaat seorang pun dan tidak pula kawan yang akrab.
(asy-Syu’ara : 100-101)

Pada hari raya bendera-bendera dikibarkan. Bendera-bendera orang-orang yang bertakwa juga akan dikibarkan pada hari kiamat sedangkan terompet ketika itu ditiup kuat.

Demikian juga pada hari kiamat akan dikhabarkan keadaan para hamba dan akan disebutkan : Wahai orang-orang yang berdiri.....sipolan itu sudah hidup bahagia dan tidak akan menderita selamanya dan polan celaka dan tidak akan mendapat bahagia selamanya.

Mereka pun pulang dari raya menuju pintu-pintu bilik yang khusus untuk mereka. Mereka adalah orang-orang yang didekatkan (kepada Allah). ( al-Waqiah : 11)

Allah lalu memberi cop bagi mereka atas kerja yang sudah dilakukan:
Mereka adalah orang-orang yang mendapat balasan yang baik atas usahanya (al-Isra’:19)

Di bawah mereka keadaannya berbeza-beza. Ada yang kembali ke rumah indah : (Kepada mereka dikatakan): Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan amal yang sudah engkau lakukan pada hari-hari yang sudah lalu (al-Haqqah:24)

Ada juga yang di tengah-tengah atau kembali ke rumah yang berantakan :
Firman Allah swt : Ambillah pengajaran wahai orang-orang yang mempunyai pandangan (al-Hasyr : 2)

Wallahu alam.

( Ibnu Al-Jauzi )

No comments:

Post a Comment