Thursday, February 3, 2011

Amanat Pandu Puteri


Ini hanyalah satu catatan selamat tinggal, yang terakhir dari saya. Ini hanyalah untuk berpesan, setelah saya tiada lagi, supaya anda bahagia dan membahagiakan orang lain. Bunyinya mudah sahaja, bukankah begitu?

Anda mulai membahagiakan orang lain dengan membuat kebaktian kepada mereka. Tidak usahlah anda bimbang tentang membahagiakan diri sendiri kerana kebahagiaan akan datang sendiri. Bila anda membahagiakan orang lain anda akan bahagia juga.

Lambat laun bila anda telah berumahtangga, peranan anda menjadikan rumahtangga itu berseri dan damai nescaya suami anda akan bahagia. Jika semua rumahtangga berseri dan aman akan berkuranglah tempat-tempat hiburan dan orang lelaki tidak akan ke sana lagi melainkan lebih baik duduk di rumah.

Ia mungkin memerlukan kerja kuat tetapi akan membawa ganjaran kalau anda mempastikan anak-anak gembira, bersih dan sibuk mereka akan bahagia. Kanak-kanak yang bahagia menyayangi ibu bapa mereka. Tidak ada benda yang boleh menyeronokkan anda selain daripada anak-anak yang menyayangi anda.

Saya yakin Tuhan mahukan kita bahagia semasa hayat kita. Tuhan telah memberikan kita sebuah dunia yang penuh dengan keindahan dan keajaiban. Tuhan telah memberikan kita bukan sahaja mata untuk melihat tetapi juga akal untuk berfikir kalaulah kita mahu berfikir dan bersyukur.

Kita boleh menikmati matahari yang cera dan pemandangan yang indah-indah.Kita boleh memerhatikan tentang keajaiban bagaimana biji benih tumbuh sebagai tumbuhan kecil yang kemudian berbunga dan menggantikan bunga-bunga lain sebelum mati. Kerana tumbuhan seperti juga manusia akan mati tetapi bakanya tidak, tumbuhan baru akan lahir, berbunga, berputik meneruskan kesambungan rancangan Yang Maha Pencipta.

Sedarlah, anda sebagai wanita adalah hamba Tuhan yang terpilih dalam dua cara; pertama melanjutkan zuriat manusia untuk menggantikan mereka yang telah meninggal dunia; kedua membawa kebahgiaan ke muka bumi dengan mendirikan rumahtangga yang bahagia dengan menjadikan diri anda sebagai teman hidup suami anda yang baik dan gembira dan ibu yang serupa kepada anak-anak anda.

Menjadi ”teman hidup” dengan meminati tugas-tugas suami dan cita-citanya. Anda dapat membantunya dengan simpati dan saranan-saranan dengan itu menjadi ”panduan” kepadanya. Juga dengan membesarkan anak-anak dengan cara menguatkan dan melatih akal dan peribadi dan juga tubuh badan serta kesihatan mereka, anda juga memberikan kehidupan yang baik dan menyeronokkan. Dengan memberi kasih sayang dan kebahagiaan anda akan dapat pulangan kasih sayang suami dan anak-anak dan tiada yang lebih baik daripada di dunia ini.

Anda akan dapati yang syurga itu bukan sahaja apa yang dijanjikan di akhirat selepas anda mati, tetapi sudah ada sekarang dan di sini, di rumahtangga anda. Dari itu pandulah orang lain ke arah kebahagiaan dan anda akan dapati semula kebahagiaan itu dan dengan cara ini anda mengamalkan apa yang Tuhan perintahkan kepada anda.

Tuhan bersamamu...........

( Robert Baden Powell )

No comments:

Post a Comment