Tuesday, February 8, 2011

Pelbagai Nasihat

Hidup di dunia hendaklah diatur dengan baik. Justeru orang yang berakal mengatur hidupnya dengan akal. Jika ia hidup dalam kemiskinan ia berusaha keras untuk mencari rezeki agar ia tidak menjadi sasaran penghinaan. Pada masa yang sama ia juga mengurangi pergantungannya kepada orang lain dengan cara hidup sederhana.

Justeru itu ia hidup tenang dan tidak pernah mendengar kecaman manusia yang dituju kepadanya.Hidupnya mempunyai harga diri di tengah-tengah mereka. Jika ia hidup dalam kekayaan ia menggunakan akalnya agar tidak keterlaluan menggunakan hartanya kerana mungkin pada suatu ketika ia memerlukannya maka ia tidak perlu menjadi rendah dan hina dalam pandangan orang.

Salah besar jika ada orang berharta sengaja menghambur-hamburkan hartanya dan menyombongkan diri dengan harta itu di hadapan musuh-musuhnya seolah-olah ia ingin menundukkan mereka.Cara yang paling bijaksana adalah hidup sederhana dan merahsiakan sesuatu yang perlu dirahsiakan. Orang yang matang dalam membuat rancangan adalah orang yang mampu menjaga hartanya, sederhana dalam membelanjakannya dan mampu merahsiakan apa yang patut dirahsiakannya.

Salah besar jika ada orang memberitahu tentang semua hartanya kepada isterinya. Jika hartanya sedikit siisteri akan menandang rendah kepadanya.Jika hartanya banyak ia akan menuntut barang-barang mewah darinya. Allah swt berfirman :
”Janganlah engkau berikan harta-hartamu kepada orang-orang yang bodoh”
(al-Nisa’ :5)

Begitu juga janganlah memberitahu tentang semua harta kepada anak-anak anda. Jika anda melakukannya ditakuti mereka akan menjadi manja.

Alhamdulillah puji dan syukur saya panjatkan kepada Allah kerana dengan taufiq dan inayahNya akhirnya saya dapat menuliskan apa-apa yang terlintas dalam fikiran saya dalam sebuah buku.

Melalui buku ini saya cuba mengungkapkan nilai akhlak dan moral yang tinggi lagi mulia berdasarkan ajaran-ajaran Islam. Pada masa yang sama ia cuba memberi batasan-batasan yang jelas tentang akhlak tercela juga berdasarkan ajaran syariat yang mulia. Sesungguhnya Allah memberi peringatan dan nasihat melalui nilai akhlak dan ajaran syariatNya.

Ketahuilah bahawa sebaik-baik buku ialah buku yang mampu membawa manusia kejalan yang benar.Segala puji bagi Allah, selawat dan salam mudah-mudahan sentiasa melimpah kepada Rasulullah saw, keluarga dan para sahabat sekalian.

Wallahu alam.

( Ibnu Al-Jauzi )

No comments:

Post a Comment