Thursday, October 29, 2015

Pelajaran 8

Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Berkata Allah Subhanahu wa Taala : Hai anak Adam, tiada Aku jadikan akan kamu itu sia-sia dan tiada Aku jadikan akan kamu itu bertempat dan tiada Aku lalai daripada barang yang kamu perbuat dan bahawasanya Aku bagi kamu itu yang mengetahui dan tiada bagi kamu peroleh akan barang yang daripada Aku melainkan dengan kamu sabar atas barang yang kamu bencikan pada menuntut keredhaanKu.

Bermula sabar bagi kamu atas berbuat taat akan Daku itu terlebih mudah bagi kamu daripada sabar atas berbuat maksiat akan Daku.

Bermula meninggalkan dosa itu terlebih mudah bagi kamu daripada kamu rasai azab akhirat.

Hai anak Adam semua hanya kamu sesat melainkan barangsiapa yang Aku tunjuk akan dia dan sekalian kamu itu binasa melainkan barangsiapa yang Aku lepaskan akan dia dan sekalian kamu itu jahat melainkan barangsiapa yang Aku peliharakan dia, maka taubat oleh kamu akan Daku, nescaya Aku kasih akan kamu dan jangan kamu binasakan akan segala rahsia kamu daripada barangsiapa yang tiada bersembunyi rahsia kamu.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,

Al-Hidayah, 2007

No comments:

Post a Comment