Monday, October 19, 2015

Doa Maal Hijrah Kebangsaan 1437H

Bismillaahi Rahmanir Rahim

Allahumma Ya Allah
Kami dengan khusyuk dan tawadhuk menadah tangan menzahirkan kesyukuran kami di atas limpah kurniaMu maka dapatlah kami berhimpun pada pagi yang penoh berkat ini untuk menjayakan Majlis Maal Hijrah peringkat kebangsaan 1437H bersamaan 2015M.

Kami memohon dengan rahmat dan inayahMu juga agar majlis yang diadakan ini berjalan dengan lancar dari awal hingga ke akhirnya.

Allahumma Ya Allah
Kami mengakui perjalanan hijrah nabiMu mengandungi rahsia, hikmah dan pengajaran, menjadi ilham perjuangan umat setiap zaman. Betapa hebat dugaan yang dihadapi oleh insan yang mulia yang tidak mengenal erti kegagalan demi menegakkan kebenaran, menzahirkan keadilan menuju jalan kebahagiaan yang berkekalan.

Allahumma Ya Allah
Kami memohon agar pengertian dan semangat hijrah sentiasa hidup segar dalam jiwa dan sanubari kami. Hijrah yang membangkitkan semangat perjuangan tanpa berputus asa, mencari kejayaan. Hijrah yang membangkitkan semangat persaudaraan seperti Muhajirin dan Anshor tanpa melihat bangsa dan keturunan. Hijrah yang membangkitkan semangat bersedia untuk berubah sama ada pada sikap, watak dan perbuatan.

Mudah-mudahan apa yang diharapkan oleh tema Maal Hijrah Perpaduan Nadi Transformasi Negara menjadi kenyataan, mendapat kejayaan dan dihayati sepanjang zaman.

Allahumma Ya Allah
Dengan bersempena dengan majlis yang diberkati ini kami memohon limpah kurniaMu, taufik dan inayahMu agar pelihara dan lindungi kedua-dua hambaMu yang kami kasihi, raja kami, lanjutkanlah usia baginda berdua dalam selamat dan sihat, dalam iman dan taat, adil saksama memerintah rakyat, barang dijauhi dari perkara yang tidak diingini menimpa agar tugas memerintah negara dengan sempurna dan maju jaya.

Dipohonkan juga Ya Allah, peliharakanlah kami sekalian, pemimpin-pemimpin kami yang berpandangan jauh dan berwawasan, agama kami yang kami pegang, negara kami yang kami sayang dari anasir-anasir yang ingin menggugat keamanan dan kestabilan, mala petaka, huru hara dan dari sebarang keburukan.

Aameen.

Tan Sri Datuk Sheikh Hj Ismail b Muhammad
Imam Besar Masjid Negara
14 Okt 2015

No comments:

Post a Comment