Sunday, October 18, 2015

Pelajaran 2


Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Berkata Allah Subhanallahu Taala: Aku naik saksi bagi diriKu bahawa tiada Tuhan melainkan Aku jua padahal EsaKu tiada sekutu bagiKu dan bahawasanya Muhammad itu hambaKu dan RasulKu, dan barangsiapa tiada redha ia akan segala hukumKu dan tiada sabar ia atas segala balaKu dan tiada syukur ia akan segala nikmatKu dan tiada memadai ia dengan pemberianKu, maka keluarkan oleh kamu daripada bumiKu dan langitKu, maka tuntut oleh kamu akan Tuhan yang lain daripada Aku.

Dan barangsiapa pagi-pagi ia padahal ia dukacita akan dunia, maka seolah-olah ia marah akan Daku.

Dan barangsiapa mengadu-ngadu ia akan kesakitan, maka sungguhnya mengadu-ngadu ia akan Daku.

Dan barangsiapa masuk kepada orang kaya atau bertemu ia dengan dia, maka merendah ia akan dirinya baginya kerana kayanya nescaya hilanglah dua sulus (pertiga) agamnya

Dan barangsiapa menampar ia akan mukanya atau kepalanya kerana kematian, maka seolah-olah ia mengambil ia akan lembing membunuh ia akan Daku dengan dia.

Dan barangsiapa memecah ia akan kayu atas kubur mayat, maka seolah-olah meruntuh ia akan pintu Ka’bahKu dengan tangannya.

Dan barangsiapa berkemeh (kencing) pada barang mana pintu yang masuk ia padanya nescaya memasuk ia akan dia oleh Allah Taala ke dalam neraka jahanam.

Dan barangsiapa tiada ia bertambah pada agamanya, yakni tiada bertambah takutnya akan Allah Taala, maka iaitu di dalam kekurangan.

Dan barangsiapa ada ia di dalam kekurangan, maka mati itu terlebih baik baginya dan barangsiapa mengamal ia akan ilmu yang telah mengetahui ia nescaya memberi akan dia oleh Allah Subhanahu wa Taala akan ilmu yang tiada mengetahui ia dan barangsiapa panjang angan-angannya nescaya tiada hasil dengan dia amalnya.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007 ms157-158

No comments:

Post a Comment