Saturday, October 31, 2015

Kalau aku buat dosa…..

Aku akan diharamkan daripada mendapat ilmu yang bermanfaat
Aku pasti sentiasa murung dan akan wujud keresahan dalam hati
Segala urusan yang aku lalui setiap hari pasti dihurung kesusahan dan kepayahan
Perkara ketaatan diharamkan daripada diriku
Aku diharamkan daripada mendapat keberkatan
Terasa sempitnya dadaku
Aku terus bergelumang dengan pelbagai perkara buruk lagi
Dosa dan maksiat itu menjadi kebiasaan bagiku
Sedihnya apabila Allah menghina diriku ini
Hatiku bertambah pedih ketika manusia lain memandang hina kepadaku
Bahkan binatang ternakan turut melaknatiku
Hanya kehinaan yang layak buat diriku
Hatiku dipenuhi dengan titik-titik hitam
Aku diselubungi kelaknatan
Doa aku terhijab dan terhalang daripada dimakbulkan
Aku tidak lagi mengecapi kebahagiaan
Perisai malu tidak lagi bertahan dalam diriku
Tanpa disedari nikmat yang ada telah ditarik oleh Allah
Diri aku sudah tentu dibaluti perasaan takut yang tidak terperi
Aku mampu ditawan oleh syaitan dengan mudah
Pengakhiran hidupku sudah tentu dalam keadaan yang buruk
Akhirnya azab dan seksaan Allah menantiku di akhirat

Ya Allah aku ingin taubat…..
Aku menyesal atas segala dosa dan maksiat yang telah aku telah lakukan……

Ibnu al-Qayyim
Ad-Da’wa ad-Dawa’

Pahrol Mohamad Juoi
Semuanya soal hati
Telaga Biru 2013, ms 413

No comments:

Post a Comment