Friday, October 16, 2015

Pelajaran 1

Berkata Allah Subhanahu wa Ta’ala : Tercengang Aku bagi barangsiapa yang yakin ia akan mati, maka betapa suka ia:

(Dan) tercengang Aku barangsiapa yang yakin ia akan hisab (yakni) kira-kira pada hari kiamat, maka betapa menghimpunkan ia akan harta.

(Dan) tercengang bagi barangsiapa yang yakin ia akan kubur, maka betapa tertawa-tawa ia dan ajaiblah Aku, yakni hairanlah Aku bagi barangsiapa yang yakin ia akan akhirat, maka betapa bersenang-senang di dalam dunia.

(Dan) tercengang Aku bagi barangsiapa yang yakin ia akan fana dunia dan hilangnya betapa ia mengambil ketetapan ia di dalam dunia

(Dan) tercengang Aku bagi orang yang alim  ia dengan lidahnya dan jahil dengan hatinya.

Dan tercenganglah Aku bagi orang yang bimbang ia dengan keaiban manusia padahal lupa ia akan keaiban dirinya.

Dan tercenganglah Aku bagi barang yang bersuci ia dengan air pada zahir jua padahal ia tiada menyuci akan hatinya.

Dan tercenganglah Aku bagi orang yang mengetahui ia akan bahawasanya Allah Taala itu Amat Melihat ia kepadanya, maka betapa ia derhaka akan dia.

Dan tercenganglah Aku bagi orang yang mengetahui ia akan bahawasanya dirinya itu lagi akan mati padahal seorang dirinya dan masuk kubur ia padahal seorang dirinya, maka betapa berjinak-jinak ia dengan segala manusia tiada Tuhan melainkan Allah padahal sebenarnya bermula Muhammad itu hambaKu dan RasulKu.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007 ms 155-156

No comments:

Post a Comment