Saturday, October 31, 2015

Krisis kepimpinan

Pertama: Krisis Ketinggalan
Kita memiliki manhaj yang jelas di dalam al-Quran dan as-Sunnah. Tetapi masalahnya, siapakah yang mengaplikasinya? Orang yang tidak memahami kedua-duanya?

Kedua: Krisis Proaktif
Krisis kita bersumber lemahnya kemampuan dalam memberikan pengaruh atau memformat otak manusia, yakni memformat nilai-nilai yang rosak dan menggantikannya dengan yang lebih baik. Tidaklah berharga kata-kata mati yang tidak memiliki gerakan, nafas atau kesan. Sayangnya, di manapun kita bertemu maka kita menularkan penyakit kita kepada orang lain. Kita sekadar buih sungai.

Ketiga: Perasaan
Iaitu hilangnya perasaan akan beratnya kepimpinan dan tidak ada perasaan bahawa kepimpinan adalah beban yang berat dan merupakan amanah. Ketika perasaan ini hilang datanglah perasaan cinta jawatan dan kepimpinan disertai aksi saling cemas demi mendapatkannya. Akibatnya kita menempatkan orang tepat pada kedudukan yang tidak tepat dan orang yang tidak bijak lebih diutama daripada orang yang bijak.

Keempat: Lemahnya kemampuan pemimpin
Umar bin al-Khattab ra di dalam doanya menyatakan: Ya Allah aku berlindung kepadaMu dari ketangguhan orang fasik dan ketidak berdayaan orang yang boleh dipercayai. Pada suatu ketika beliau ditanya: Apakah kampung-kampung itu akan segera dihancurkan ketika masih ramai orang? Beliau menjawab: Jika orang jahat hanya mendominasi orang baiknya.

Wallahu alam.

Dr Thariq Muhammad As-Suwaidan
& ProfDr Faishal Umar Basyarahil
Pemimpin Hebat, 2015 ms 45-50

No comments:

Post a Comment