Friday, October 23, 2015

Pelajaran 5


Al-Mawa’izd Al-Badi’iah

Berkata Allah Taala: Hai anak Adam: Jangan ada engkau setengah daripada orang yang taksir ia akan taubat dan panjang angan-angan dan harap ia akan kebajikan akhirat dengan ketiadaan amal engkau.

Kata seperti kata orang yang soleh: Dan engkau perbuat seperti perbuatan munafiq jika aku beri akan dikau tiada engkau padakan dan jika tiada aku beri akan dikau tiada engkau sabar. Dan engkau suruhkan akan orang dengan berbuat kebajikan padahal engkau tiada engkau perbuat akan dia. Dan engkau tegahkan akan orang yang lain daripada berbuat kejahatan padahal tiada engkau tegahkan aku akan dirimu daripadanya. Dan engkau kasih akan segala orang yang soleh padahal engkau tiada daripada mereka itu, yakni tiada engkau kerjakan seperti amal mereka itu. Dan engkau bencikan akan segala orang munafiq padahal engkau daripada mereka itu. Engkau kata akan barang yang tiada engkau perbuat dan perbuat barang yang tiada aku suruhkan. Dan engkau tuntut kesempurnaan dan tiada engkau menyempurnakan.

Hai anak Adam, tiada daripada tiap-tiap hari yang datang melainkan bermula bumi itu berkata ia akan dikau dengan katanya berkata ia bagimu.

Hai anak Adam, engkau berjalan atas belakangku dan tempat kembalimu kepada perutku jua dan tertawa-tawa engkau atas belakangku dan engkau menangis di dalam perutku dan engkau memakan akan tiap-tiap yang keinginanmu atas belakangku dan memakan akan dikau oleh ulat di dalam perutku.

Hai anak Adam, Akulah rumah yang liar tempat orang yang duduk di dalamnya dan Akulah tempat menanyai Mungkar wa (dan) Nakir dan Akulah tempat seorang dan Akulah tempat yang amat kelam dan Akulah tempat berdagang dan Akulah tempat kesunyian daripada segala kerabat dan segala sahabat, maka ramaikan olehmu akan Daku dengan mengerjakan segala amal yang soleh dan jangan engkau lupai akan Daku.

Wallahu alam.

Syeikh Abdullah Ibnu Abdur Rahim Fathani &
Syeikh ’Abdul Ra’uf Fanshuri Acheh
Kitab Muhimmah & Al-Mawa’izd Al-Badi’iah,
Al-Hidayah, 2007

No comments:

Post a Comment