Tuesday, September 15, 2015

Muaz dan rasulullah saw

Ketika hendak berangkat menuju Yaman , beliau duduk di atas untanya sementara rasullah berjalan kaki di sisi untanya, Rasulullah memberikan wasiat kepadanya: Hai Muadz, sesungguhnya kau akan mendatangi kaum Ahlul Kitab. Setibanya di sana, ajaklah mereka untuk bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah dan bahawa Muhammad adalah utusan Allah. Jika mereka telah memenuhi ajakanmu, beritahulah kepada mereka bahawa Allah telah mewajibkan solat lima waktu dalam sehari semalam kepada mereka. Jika mereka mentaatimu, beritahulah kepada mereka bahawa Allah telah mewajibkan zakat yang diambil dari harta orang-orang kaya dan kemudian dibahagikan kepada orang-orang fakir. Jika mereka mentaatimu, jauhilah kemewahan dan kelimpahan harta mereka. Takutlah terhadap doa orang-orang yang dizalimi, kerana sesungguhnya tidak ada penghalang antara mereka dan Allah.

Muadz menjaga wasiat rasulullah itu. Beliau sedar tanggugjawab yang sangat besar membebani bahunya. Kelak Allah akan bertanyakannya berkaitan dengan amanat, apakah dia mensia-siakannya atau bertindak melampaui batas. Rasulullah kemudian bertanya kepada Muadz untuk mengujinya. Hai Muadz, bagaimana jika kau harus memutuskan sesuatu perkara?

Muad menjawab: Aku memutuskannya dengan apa yang terdapat dalam Kitabullah.

Jika kau tidak menemukannya dalam Kitabullah?

Dengan sunnah rasulullah.

Jika kau tidak menemukan dalam sunnah rasulullah?

Aku akan berijtihad dengan pendapatku dan tidak akan melampaui batas

Nabi merasa puas mendengar jawapannya dan baginda meredhainya. Wajah rasulullah kelihatan bersinar-sinar dan rasa senangnya baginda menepukkan tangannya ke dada Muadz. Rasulullah menyatakan kesaksiannya: Segala puji bagi Allah yang telah memberikan taufik kepada utusan rasulullah untuk apa yang diredhai rasulullah.

Setelah itu rasulullah memberi peringatan kepadanya: Hai Muadz, jauhilah dari bersenang-lenang kerana sesungguhnya hamba Allah bukanlah orang yang suka bersenang lenang. Perbaikilah akhlakmu terhadap manusia, wahai Muadz ibn Jabal.

Muadz merasa sangat gembira kerana rasulullah meredhainya. Namun tiba-tiba air mukanya seketika diliputi duka ketika rasulullah berkata kepadanya: Hai Muadz, mungkin kau tidak akan bertemu lagi denganku setelah  tahun ini. Mungkin kau hanya akan melewati masjidku ini atau kuburku.

Muadz merasakan dadanya sangat sesak. Beliau tidak kuasa membendung deras air matanya. Beliau merasakan duka yang luar biasa menyesakkan, duka yang belum pernah beliau rasakan sebelumnya seumur hidupnya.

Beliau tidak dapat berkata atau melakukan apa-apa ketika mendengar sabda rasulullah yang terakhir itu. Mulutnya seakan terkunci rapat ketika mendengar berita yang sangat menyedihkan itu. Beliau tidak ingin berpisah dari rasulullah. Namun rasulullah menjelaskan hakikat sahabat dan hakikat manusia yang paling utama di sisinya. Rasulullah sekali lagi berkata kepadanya: Sesunggguhnya orang yang paling utama bagiku adalah orang yang paling bertakwa, siapa pun dia dan di mana pun adanya dia.

Waallahu a’lam.

Dr. Nizar Abazhah
Sekolah cinta rasulullah
2011

No comments:

Post a Comment