Monday, September 14, 2015

Doa Abu Bakar daripada rasulullah saw


Ya Allah, demi Muhammad yang menjadi nabiMu, Ibrahim yang menjadi kekasihMu. Musa yang Engkau selamatkan dan Yang berbicara langsung kepadaMu. Isa yang menjadi roh dan kalimahMu, demi kalam Musa, Injil Isa, Zabur Daud, Furqan Muhamaammad saw, setiap wahyu yang Engkau wahyukan, setiap keputusan yang Engkau putuskan, setiap pemohon yang Engkau beri, setiap orang kaya yang Engkau buat miskin, setiap orang fakir yang Engkay kayakan, setiap orang tersasar yang Engkau beri petunjuk.

Daku memohon kepadaMu atas namaMu yang Engkau turunkan kepada Musa, aku memohon kepadaMu  atas namaMu yang Engkau tetapkan untuk memberikan rezeki kepada-hamba, aku memohon kepadaMu atas nama yang Engkau simpan di atas bumi sehingga ia menjadi stabil, daku memohon kepadaMu atas namaMu yang Engkau simpan di atas langit, daku memohon kepadaMu atas namaMu yang Engkau simpan di atas gunung sehingga menjadi kukuh,  daku memohon kepadaMu atas namaMu yang menjadi penyluh ArasyMu, daku memohon kepadaMu atas namaMu yang suci, tumpuan harapan yang utuh yang diturunkan dalam kitabMu dariMu, berupa cahaya yang jelas, aku memohon kepadaMu atas namaMu yang Engkau simpan pada siang hari sehingga bersimpan dan Engkau simpan pada malam sehingga gelap.

Daku memohon kepadaMu atas  keagunganMu, kebesaranMu, cahaya ZatMu agar Engkau melimpahkan  rahmat kepada  Muhammad yang menjadi nabiMu dan keluarganya. Dan aku memohon kepadaMu agar Engkau menjadikan al-Quran dan ilmu sebagai rezekiku. Engkau satukan keduanya dalam darahku, dagingku, pendengaranku dan pandanganku/ Semoga Engkau menjadikan al-Quran sebagai amalan jasadku, dengan dayaMu dan kekuatanMu. Kerana tidak ada daya dan upaya bagiku, kecuali olehMu wahai Maha Peyayang di antara yang menyayangi.

Aameen.

Syeikh Abu Talib al-Makki Muhammad bin Ali bin Athiyyah
Santapan kalbu bermu’amalah dengan kekasih (Allah)
jalan murid menuju maqam tauhid
2013

No comments:

Post a Comment